Hoe kom je van je angst voor insecten af?

Ik zou dolgraag een reptiel als huisdier nemen, maar ik ben niet echt een fan van insecten. Zijn er manieren om daar minder tot geen last van te hebben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.5K

Antwoorden (2)

Angst is een emotie die je uit kunt zetten :P

Het is de mindset. Als je je mindset traint op een bepaalde manier kun je er vanaf komen maar dat geldt voor alles..

Onderbewustzijn trainen dmv bijv. Elke dag opschrijven ( ik vind insecten niet eng ) elke keer als je opstaat en voordat je gaat slapen.

En nog een heleboel andere manieren:)
4 jaar geleden
Confrontatietherapie lijkt mij hierbij het beste te helpen. Dat betekent dus simpelweg omgaan met de insecten, kijken wat je wel en niet durft, en iedere keer een stapje verder gaan: dichterbij komen, even aanraken, lang aanraken, kort oppakken, lang oppakken, et cetera. Houd je vorderingen bij door ze bijvoorbeeld op te schrijven (met de datum er bij), wees blij met wat je bereikt, en maak je geen zorgen over wat je nog niet durft. Eventueel kan je dit onder begeleiding doen van iemand die geen angst voor insecten heeft, of zelfs van een professional.
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Nu ik mijn antwoord nog eens lees, bedenk ik dat het natuurlijk ook mogelijk is dat je al binnen één dag van je angst af bent, afhankelijk van hoeveel tijd je aan de therapie besteedt, hoe deze verloopt en hoe jij je daarbij voelt. Dan is het vermelden van de datum waarop je een nieuw resultaat bereikt natuurlijk niet nodig.