Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor bruin insect, ca 2 mm groot? Zie foto

Sinds een paar weken heb ik last van een klein bruin beetje in mijn huis. Het beestje is in werkelijk ongeveer 2 mm groot. Bijgevoegd een foto onder een microscoop.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De wetenschappelijke naam is:
Dienerella (Cartoderema) clathrata (Mannerheim, 1844)
orfwel Permidius hexagonalis Motschulsky, 1866
Dienerella elegans is een soort van kevers van de familie dwergspektorren . Hij komt voor in Europa. Er is in het verleden veel gewijzigd in de wetenschappelijke namen. Vandaar, dat er hier ook twee staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de hulp! Zijn deze beestjes schadelijk en wat kan ik doen om ze te bestrijden?
Dat is een dwergspektor (ook wel schimmelkever genoemd). Mogelijk een Corticaria elongata. Ze leven vooral in vermolmd hout, gras- en composthopen.
(Lees meer...)
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de hulp! Zijn deze beestjes schadelijk en wat kan ik doen om ze te bestrijden?
Amadea
4 jaar geleden
Ze zijn in die zin schadelijk dat ze op vochtige plaatsen leven en door in jouw huis te zijn een indicatie geven dat dit vochtig is. Komen ze ook bij jouw levensmiddelen, dan kunnen daarop schimmels overgebracht worden. En dat maakt de etenswaren uiteraard bederfelijk. Verlaag de vochtigheidsgraad in jouw huis, dan zullen ze verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Toch niet de elongata. Die heeft een dikker bovenlijf en een korte kop.
https://www.coleoptera.org.uk/species/corticaria-elongata
Klik onder de link op het plaatje voor de vergroting van de foto.
Amadea
4 jaar geleden
Zoals verwacht heeft ook het tweede minkukel gedrukt. En dat terwijl de inhoud van mijn antwoord niet fout is, want ik schrijf: MOGELIJK.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding