Wat voor beestje is dit?

Hallo! Ik heb een paar van deze beestjes in mijn schoonvader's huis gevonden, maar we hebben geen idee wat het is.
Nu vraag ik me af of ze uit de tuin komen of uit het tapijt.

Dank je wel!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
3.1K
Amadea
4 jaar geleden
Had/heeft jouw schoonvader duiven?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, ja! Komen deze beetjes van de duiven misschien?
Amadea
4 jaar geleden
Ja, het zijn duiventeken.

Antwoorden (2)

Het klinkt akelig, maar het is een teek.
(Vertaald uit het Engels onder de link): Onder de duizenden soorten teken zijn alleen vertegenwoordigers van de drie groepen in staat om aanzienlijke schade aan de mens aan te richten. Het gevaar van teken van de Ixodes- en Argas-groepen is dat ze kunnen overdragen aan de persoon ongeneeslijke ziekten die het centrale zenuwstelsel aantasten. Er kunnen nog drie soorten worden toegeschreven aan spinachtigen met een gemiddelde mate van gevaar. De resterende soorten zijn teken die niet gevaarlijk zijn voor de mens. Maar sommige van deze laatste kunnen tuinongedierte zijn.
Het is een beetje een kromme vertaling, maar jouw teek lijkt dus bij de laatste drie te horen en is onschuldig uit de tuin gekomen.
Het beestje van jou wordt ook beschrevn als Argas mites, dus ook gezien als een soort mijt.
De Argasidae behoren bij de z.g. onschuldige teken. (derde link).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oh, oke!! Heel erg bedankt!!! :)
Het betreft een duiventeek, Argas reflexus F.

Ze gebruiken als voedsel het bloed van vogels, maar bij gebrek hieraan parasiteren ze ook op zoogdieren en kunnen zo ook de mens lastig vallen. Van mensenbloed alleen kunnen ze echter niet overleven.
Amadea