Kan iemand dit insect herkennen?

Zojuist hebben wij dit levende insect gevonden in onze verpakking nutrilon. Aangezien mijn zoon van 6 weken oud voeding uit deze verpakking heeft gehad maken wij ons zorgen. Volgens het RIVM komt dit vaker voor, echter is er nog niet voldoende onderzoek naar gedaan (??).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
2.7K
tinus1969
4 jaar geleden
Hier vind je een lange lijst van 'voorraadinsecten': https://www.rentokil.nl/voorraadinsecten/soorten-voorraadinsecten/ Deze kevers en torren zijn verder niet giftig of anderszins bijzonder gevaarlijk. Dat ze in de babyvoeding zaten wijst er op dat je het blik(?) niet goed genoeg dicht hebt gedaan, en dat ze mss ook in andere voeringsmiddelen zitten.
Gooi het besmette blik babyvoeding weg, maak goed schoon en houdt het schoon. Ik zou me verder geen zorgen maken over de gezondheid van je baby.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste tinus1969, Allereerst bedankt voor de reactie. Het blik klikt dicht, hier zijn we erg secuur mee. Verder hebben wij dit insect nog nooit eerder in huis gevonden, ook niet in andere voedingsmiddelen. Vanaf de link kan ik niet zo snel herkennen om welk insect het gaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De foto is niet echt duidelijk.
Maar als je op internet gaat zoeken, kom je geregeld deze akelige klacht tegen.
Vaak gaat het dan om de rijstmeelkever.
Al ben jij nog zo hygiënisch, stel dat er een kever een eitje heeft gelegd in de fabriek....
Ik praat het absoluut niet recht, maar het gebeurt geregeld.
Nutrilon ben ik tegengekomen, maar ook eigen merk.
De vindingen varieerden van veel kleintjes tot één grote.
Als ik jou was, zou ik contact opnemen met Nutrilon (Nutricia). Moet je de voeding of verpakking wel nog hebben.
Zij willen dit ook niet en nemen zo’n klacht uiterst serieus.
Ik zal zo wat bronnen toevoegen.
Wat betreft jouw kindje, probeer het los te laten.
Houd de kleine natuurlijk wel in de gaten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.klacht.nl/beestje-in-nutrilon/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/beestje-in-babyvoeding.699955/

Antwoorden (1)

Het is de kastanjebruine rijstmeelkever (Tribolium castaneum) 3 tot 4 mm of de grote rijstmeelkever (Tribolium destructor) 5 tot 6 mm. Deze kevers lijken erg veel op elkaar en verschillen vooral in grootte.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Dacht ik eerst ook, maar is 'm niet. Kijk goed naar de voelsprieten!