Wat is de geschikte periode voor zoeken van bodemdiertjes?

Hallo allemaal,

Voor een lessie serie omtrent natuuronderwijs op de basisschool, met als thema 'bodemdiertjes', vroeg ik mij af of deze het hele jaar door in redelijke mate te vinden zijn?
Er zal vast een periode zijn dat deze er in grotere hoeveelheden zijn dan een andere.
Maar hoe zit dit met de periode Maart? Zijn er dan genoeg bodemdiertjes te vinden om te zoeken met een klas? Bijv. mieren, duizendpoten, kevers, slakken, pissebedden etc.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.8K
paulus811
4 jaar geleden
Wat en wanneer jullie ook gaan zoeken, bekijk alles wat je vindt goed maar zet ze daarna wel weer terug. Vinden ze leuk!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat was ik uiteraard van plan. Mijn vraag was dan ook niet hoe lang zij een vakantie in het loeppotje appreciëren. Maar toch bedankt.

Antwoorden (1)

In maart is het normaal gesproken mogelijk, maar niet voor alles wat je noemt.
Nu zie je al veel molshopen. Mollen zijn ook actief op zoek naar regenwormen en duizendpoten. Duizendpoten en pissebedden vind je vooral onder stenen en bloempotten als de zon de bodem al een beetje warm maakt. (Naakt)slakken worden actief als het jonge bladgroen boven de grond komt. Je vind ze vooral op en bij hosta's in de tuin. Zwarte mieren komen vooral bij woonhuizen boven de grond als het warm is (in de zomer dus) evenals de rode bosmieren. De rode bosmieren zijn interessant, omdat ze een vast pad nemen met elkaar en allerlei plantaardig materiaal meeslepen. Leuk is ook, dat ze elkaar helpen als ze met een takje of blaadje over een hindernis moeten. De larven van kevers vind je in april in de grond met veel humus. De kevers beginnen vanaf mei en gedurende de hele zomer. Het begint met de grote meikever en snuitkevers (in struiken aan de waterkant) en boktorren in het bos. Denk ook aan de grote zwarte mestkevers die je altijd vindt onder de uitwerpselen van paarden en runderen in vooral stuifzandgebieden. In stuifzandgebieden vind je in de zomer soms ook de pluimvoetbij (met oranjerode pluimen aan de poten) en de witte zandbij. Beide soorten hebben de nestjes in de grond.
Als je het gemakkelijk wilt maken graaf dan wat dieper in composthopen. Deze zijn een beetje warm van het broeden (rottingsproces) en zitten in ieder geval vol met larven en wormpjes.
Toegevoegd op 10 februari 2020 16:39: tekst