Wat doet mijn insectenspray precies?

Ik heb een anti-vliegen/muggen/wespen spray.
Als ik bijvoorbeeld op een vlieg spuit, dan gaat hij niet in één keer dood, maar dan gedraagt hij zich erg raar. Die vlieg is dan niet meer "bang" voor me, vliegt bijvoorbeeld niet gelijk weg als ik dichterbij kom. Kruipt letterlijk gewoon op mijn vliegenmepper (nadat ik de vlieg gesprayd heb).

Wat doet de spray met het beest ? En maakt de spray zelf het beest ook dood of zorgt het er alleen voor dat je het beest zelf kun doden zonder moeite ?

Ik gebruik Vapona, deze :
http://www.vapona.be/nl/startpagina/producten/vliegen.html
Bij Productinformatie staat alleen "Doeltreffend".

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
7.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Apart antwoord geef je hier, OP vraagt wat er gebeurt met de vlieg, en jij antwoordt wat je moet doen?
Inekez1
4 jaar geleden
In de gebruiksaanwijzing staat dat je na het sprayen 10 minuten moet wachten buiten de (afgesloten) kamer. Na 10 minuten kun je weer naar binnen zonder zelf de spray in te ademen. De vlieg is dan dood. Wil je de vlieg sneller uit zijn lijden verlossen, dan kun je die direct na het sprayen doodslaan. Zorg wel dat je zelf geen spray inademt. Als het je lukt om zeer lokaal alleen op die vlieg te sprayen zonder dat die wegvliegt als je in de buurt komt, had je 'm wellicht ook kunnen doodslaan zonder te sprayen.
Inekez1
4 jaar geleden
In de gebruiksaanwijzing staat dat je na het sprayen 10 minuten moet wachten buiten de (afgesloten) kamer. Na 10 minuten kun je weer naar binnen zonder zelf de spray in te ademen. De vlieg is dan dood. Wil je de vlieg sneller uit zijn lijden verlossen, dan kun je die direct na het sprayen doodslaan. Zorg wel dat je zelf geen spray inademt. Als het je lukt om zeer lokaal alleen op die vlieg te sprayen zonder dat die wegvliegt als je in de buurt komt, had je 'm wellicht ook kunnen doodslaan zonder te sprayen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En wat doen die neurotoxinen die op het zenuwstelsel inwerken dan precies met het insect (de vlieg bijvoorbeeld) ?
En als ik de vlieg heb gesprayd, zorgen die neurotoxinen dan ook dat de vlieg/insect er aan dood gaat, of alleen dat hij zich raar gedraagt zodat ze makkelijk te doden zijn?

Antwoorden (1)

Jouw Vapona bevat Pyrethrinen, en dat zijn neurotoxinen die op het zenuwstelsel van alle insecten inwerken, dus ook van jouw vlieg, dus zijn hele zenuwstelsel is naar de gallemischen, dus erg logisch dat jouw vlieg zich raar gedraagt, dat doe ik ook na wat goeie Whiskey's.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En wat doen die neurotoxinen die op het zenuwstelsel inwerken dan precies met het insect (de vlieg bijvoorbeeld) ?
En als ik de vlieg heb gesprayd, zorgen die neurotoxinen dan ook dat de vlieg/insect er aan dood gaat, of alleen dat hij zich raar gedraagt zodat ze makkelijk te doden zijn?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het medische voorvoegsel 'neuro' verwijst naar de zenuwen van het lichaam en toxine staat voor gifstof. Het gif neurotoxine tast het zenuwstelsel aan. Het effect van dit gif bij het spuiten op de vlieg heeft een verlammende werking, de vlieg komt niet meer bij en gaat dus dood.