Een Cetonia aurata. In het Nederlands wordt ie Gouden tor genoemd.
. . .
Een prachtige bladsprietkever die metallic glanst in allerlei kleuren. De witte bandjes die dwars op de vleugels staan bestaan uit kleine haartjes. Aan de onderzijde is de kever zwaar behaard.
Hun manier van vliegen is opvallend: de dekschilden blijven namelijk op hun plaats. De vliezige vleugels worden naar buitengedraaid onder de dekschilden door.

In Nederland is de gouden tor zeldzaam en komt hoofdzakelijk in Zeeland voor. Maar verderop in Europa (vooral Zuid-Europa) is het een algemene soort.
Toegevoegd op 09 juli 2019 19:29: bron, tekst
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
IK maak graag macrofoto's in de natuur, maar dan is het altijd fijn om de officiële namen te kennen. Bedankt. Jouw afbeelding lijkt er sprekend op.