Wat is dit voor een insect?

Ik ben mijn insectenfoto's van de vakanties aan het napluizen. Dit stel kwam ik tegen op de buitenmat van de caravan in Zweden. Op de soortenbank krijg ik niet gevonden wat precies het zwarte beest is dat op de rups zit. Opvallend zijn de twee gele strepen op het achterlijf en de rode poten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
7.1K

Antwoorden (3)

Dat moet een blaaskopvlieg zijn. Ik vermoed een zilveren blaaskop (Conops quadrifasciatus)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De afbeelding van de slanke blaaskopvlieg (Wiki) komt niet overeen met mijn foto.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?epi=31 Ik zie veel overeenkomsten, maar inderdaad ook verschillen. Je zal wel gelijk hebben :-)
Het is een Graafwesp (1 van de vele soorten).
Op de foto heeft ze een cicade vast.
Toegevoegd op 30 juni 2019 06:02: tekst
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze lijkt inderdaad erg op mijn foto, maar ik zou zo graag willen weten welke graafwesp het is. Er zijn er veel en bij de rupsendoders (ook veel) vind ik hem ook niet.
Z512099
4 jaar geleden
De Graafwesp behoort tot de Crabronidae, daarvan zijn er meer dan 200 geslachten en meer dan 9000 soorten, precieze determinatie is dan vrijwel ondoenlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Z512099
Bedankt voor de moeite; ik blijf zoeken naar die speld in de hooiberg van 9000.
De middelste wesp is zwart met een geel, soms rood streepjespatroon. De soort is heel erg variabel, vooral qua hoeveelheid geel. Ook kunnen op de thorax bruinrode accenten zichtbaar zijn. Dergelijke exemplaren lijken veel op de hoornaar, maar zijn veel kleiner en slanker. Heel vaak kan de middelste wesp in het veld worden herkend, want hij maakt bijna altijd een donkere indruk. De eerste gele bandjes op het achterlijf zijn extreem smal en ontbreken ook vaak. Sommige dieren lijken zelfs geheel zwart.