Wat is dit voor een beestje?

Ik kwam hem onlangs tegen in Portugal. Hij is ruim 4 cm lang.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
3K

Het beste antwoord

Waarom is mijn antwoord verwijderd? Het was correct en voldeed aan de regels!

Het is een rood gestreepte oliekever, Berberomeloe majalis. Het beestje heet niet zo omdat hij olie zou produceren, maar ze scheiden als ze lastig worden gevallen een vloeistof uit die Cantharidine bevat. Die vloeistof veroorzaakt bij mensen blaren en is voor paarden zelfs dodelijk. Van de soorten oliekevers die er bestaan is dit het grootste Europese familielid.
Amadea