wat voor een soort spin is dit?

veel spinnen gezien in Nederland maar deze is nieuw voor mij. weet iemand welke spin dit is?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
9.5K

Antwoorden (1)

Het beestje lijkt veel op een fluweelmijt. Maar ik twijfel of het niet toch een spin is, want de fluweelmijt heeft niet zulke duidelijk gestreepte poten en niet zo'n patroon op de rug dat spinnen hebben. Wellicht betreft het een kogelspin die om een of andere reden verkleurd is. Wat betreft de informatie op http://www.gardensafari.net/nl_picpages/araneus_diadematus.htm kan dat inderdaad het geval zijn:

De kruisspin is buitengewoon variabel, zowel wat betreft de kleur als wat betreft de tekening op de rug. De kleur varieert van grijs-bruin naar rood-bruin naar geel-bruin. Er zijn zelfs heel mooi oranje dieren! En hoewel dat kruis meestal goed zichtbaar is, komt het voor dat je er niet veel van ziet. Vooral aan het einde van het seizoen zie je oude dieren, bijna zonder kruis. Deze lijken dan wel wat op oudere exemplaren van verwante soorten, zoals zeer variabele Viervlekwielwebspin. Dan ben je vooral aangewezen op de epigyne, het vrouwelijke geslachtsdeel, om met zekerheid te kunnen zeggen om welke soort het gaat.
Toegevoegd op 15 oktober 2018 16:20: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea