Wat voor een soort kever of tor is dit? Een meeltor misschien?

Vind er de afgelopen weken een aantal van in huis, ook andere kleinere kevers, maar wat deze betreft hoop ik er op dat het een kever of tor is:(

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
20.2K

Antwoorden (3)

Een meeltor inderdaad.
Zie bronvermelding voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vrees dat je ongelijk hebt want dit is een andere dan ik telkens vang, ik zag net eerr eentje over mijn vloer en snel erna rrn grotere, idioot snel ook! Langere voorsprieten en platter dan de meeltor.....daarbuiten zijn mijn buren sinds kort verhuisd en stast het leeg boven mij
Nee, het is geen meeltor. Het betreft in elk geval een loopkever, maar welke van de vele gelijkende soorten? Het zou een Gewone kortnek kunnen zijn, Nebria brevicollis. Een van de talrijkste en meest verspreide Nederlandse loopkevers.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lopen de loopkevers ook zo snel, ik kon dat nergens vinden, en waarom ineens meerdere dagen bezoek van deze beestjes in mijn huis.....eentje loopt zo snel dat het rennen lijkt, ik blijf twijfelen want anders dan bij kakkerlakken hebben deze een dekschild uit 2 delen welke elkaar niet overlappen.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijkt wel op de looptor trouwens
Amadea
5 jaar geleden
Hun naam hebben loopkevers te danken aan het feit dat ze zo snel kunnen lopen.
En ze houden van warmte. Ik kan me zo voorstellen dat ze in de relatief koude avonden hun heil zoeken binnen de nog warme huizen.
Bedankt voor de reacties. Wij hadden ook zo'n tor. Eerst dacht ik gewoon een tor/kever, maar toen ik m Wilde pakken, rende die zo snel weg dat ik even dacht dat het een kakkerlak kon zijn.
Maar met deze afbeelding en link gerust gesteld.
Plaatje bij antwoord