Wat voor rups is dit?

Vandaag zagen wij in Frankrijk, nabij Clermont Ferrand, deze rups. We maken ons zorgen dat het de eikenprocessierups is. Kan iemand het determineren?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Het is in elk geval géén processierups. Die zijn veel lichter van kleur en hebben lengtestrepen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is in ieder geval een soort van opluchting.... tenzij het een naarder beestje blijkt te zijn.

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat het een rups is van een veelvraat, in sommige streken zijn ze anders van kleur maar meestal wel bruin vanboven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Foto's bekijkend van de "Macrothylacia rubi larva" moet ik constateren dat ze toch echt allemaal geel/oranje streepjes hebben, En die mis ik op de foto van vraagsteller...
Na lang zoeken ben ik nu dan uitgekomen op een Apantesis figurata, een beervlinder uit de familie van de spinneruilen. De vlinder is heel wat mooier dan de rups! Een Nederlandse naam is er niet voor te vinden, maar in het Engels heet ie Figured Tiger Moth.

De meeste rupsen van beervlinders zijn sterk behaard, maar ze veroorzaken vrijwel nooit huidirritaties.
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Wederom prachtig gevonden.
DIkke plus.