Hebben insecten gevoel in hun vleugels?

En misschien verschilt het per insct dus ben ik voornamelijk benieuwd naar honingbijen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
4.1K

Antwoorden (2)

Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel, een voorwaarde om pijn te kunnen voelen. Daarom nemen wetenschappers aan dat insecten in ieder geval niet hetzelfde gevoel hebben als zoogdieren. Onderzoek toont aan dat insecten zich wel bewust zijn van beschadiging van hun lichaam.27 jan. 2012
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://wibnet.nl/dieren/insecten/voelen-insecten-pijn
teusvh
5 jaar geleden
In de vleugels zitten geen gevoelszenuwen.
Er stroomt ook geen bloed door.
Waar veel insecten twee vleugels hebben, beschikt een honingbij over vier verschillende vleugels. Zowel aan het middenstuk, als aan het achterstuk van het lichaam van de honingbij zit een paar vleugels.
Deze vleugels zijn vliesachtig en geheel transparant. Opvallend aan de voorvleugel van de honingbij is de rij groefjes aan de onderrand. En de bovenrand van de achtervleugel is voorzien van een rijtje met gekromde haartjes. Tijdens het vliegen worden deze haartjes aan de groefjes gekoppeld, waardoor het lijkt alsof de honingbij slechts twee vleugels heeft.

Sommige imkers knippen een stukje af van een van de voorvleugels van hun koninginnen. Daarmee voorkómen ze dat het bijenvolk met de koningin mee wegvliegt. Dat gebeurt nádat ze op bruidsvlucht is geweest, want dat kan naar het knippen niet meer. Meestal geven ze de dames gelijk ook een merkteken (een stipje kleurlak of een gelijmd nummer) op het borststuk, waardoor ze later kunnen herkennen welke uit hun bezit het is. Uit het gedrag van de koninginnen blijkt dat ze daar geen pijn door lijden. Ze gaan daarna gewoon door met hun dagelijkse leven. Het enige wat kan gebeuren is dat door de stress van het even vastgezet worden in een buisje het beestje flauwvalt. Maar ze komt vanzelf weer bij na een paar minuten.

De conclusie is dat honingbijen geen gevoel in hun vleugels hebben. Het antwoord op die vraag is: Nee.
Amadea