Zijn dit nu eikenprocessierupsen?

Bij mij in de buurt is sinds kort een rupsenplaag uitgebroken, ze hangen allemaal aan draadjes aan de bomen en veel bomen zijn helemaal kaalgevreten. Ook zijn de takken omhuld met allemaal rag van die rupsen. En voornamelijk bij eikenbomen dus vroeg ik mij af of dit nu die gevreesde eikenprocessierupsen zijn? Ze lijken er namelijk niet op maar ik had begrepen dat de rupsen verschillende stadia doorlopen voordat ze overlast veroorzaken. Of wie kan mij vertellen wat het wel voor rupsen zijn? Het is in Drenthe en ik zal een foto proberen toe te voegen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zijn dat van die kleine groene rupsjes, ongeveer 1 cm lang en 2 m dik?

Antwoorden (2)

Er zijn geen insecten te ontwaren op de foto, maar gezien jouw verhaal moet de conclusie inderdaad zijn dat het de nieuwe eikenprocessierupsenfamilie is die deze boom kaal heeft gevreten. De rupsen komen pas eind mei in het stadium van het verkrijgen van brandharen (het vierde larvestadium), dus daar hoef je nu nog niet bang voor te zijn.

Hoe voorkom je vanaf die tijd dat ongemak? Vermijd elk contact met de rupsen en resten ervan. Zorg bij een bezoek aan het gebied waar deze bomen staan voor goede bedekking van de
hals, armen en benen en ga niet op de grond zitten. Waarschuw kinderen voor het gevaar van de rupsen. Kies wanneer het mogelijk is voor een andere route waar geen besmette bomen staan.
Amadea
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Hier worden de aangedane bomen met rode linten gemarkeerd. Meldt het even bij de gemeente.
Inekez1
5 jaar geleden
"ze hangen allemaal aan draadjes aan de bomen en veel bomen zijn helemaal kaalgevreten. Ook zijn de takken omhuld met allemaal rag van die rupsen." Hoe maak jij uit dit verhaal op dat het specifiek om de processierups gaat? HET kenmerk van de processierups is, dat zij bij elkaar op de takken of stam hun spinsel maken. Op deze foto is duidelijk te zien dat er allemaal lange, losse, afzonderlijke draden in de boom hangen. Om welke rups het gaat kan ik niet zeggen zonder een foto van de rups te zien, maar ik acht de kans heel klein dat dit het werk is van de processierups.
Ik denk eerder dat het de kleine wintervlinder is.
Zie ook de link: