Kan een lieveheersbeestje bijten?

ik geloof dat niet, maar iemand zei dat ze dat een bepaalde periode in het jaar wel doen...Niet meer laten oppakken door de kinderen dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Insecten
69.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik heb een soort van plaag in mijn kamer omdat ze winterslaap houden ofzo ( zoiets had ik gelezen ) en ze zijn echt overal en net zat er 1 in mijn haar en die viel op mijn schouder en beet ook en het voelt als bloedprikken zon prikje is het. Het valt mee met de pijn maar het is wel een vervelend prikje

Het beste antwoord

Ja. Ze kunnen bijten. De kans dat je er iets van merkt is vrij klein, maar bij kleine kinderen is de huid niet zo dik, dus wellicht voelen ze het wel.

Het oppaken van dieren, en zeker zulke kleine en toch wel kwetsbare zoals lieveheerstbeestjes is naturlijk altijd af te raden. Moet je voorstellen: Loop jij door de supermarkt, en heb je opeens een grote klauw om je heendie je meters de lucht in hijst. Geen fijn idee?...

In principe kan het geen kwaad, maar ik zou gewoon die beestjes lekker laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja kunnen ze bijten en met de haakjes aan hun pootjes ongelukkigerwijs in de poriën van je arm of rug blijven haken.
Er zijn soorten die groot en sterk zijn om dit te kunnen, echter niet als aanval of verdediging, maar om te zorgen dat ze niet van je afvallen of waaien.
Voor zover bekend krijg je geen blijvende schade en zijn er geen allergische reacties tengevolge van dit gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij snuitkevers werkt dat veel beter. Als die op je vinger zitten, en je pakt ze tussen duim en wijsvinger van je andere hand op, dan haken ze zich met hun weerhaakjes echt goed vast aan de huid van de vinger waar ze opzitten. Je moet dan echt kracht zetten om de snuitkever los te trekken. Voelt erg grappig aan. Voor de snuitkever kan het geen kwaad, en voor jou ook niet - ze haken zich dan wel goed vast, maar ze kunnen je huid niet beschadigen.
Lieveheersbeestjes eten bladluizen met hun scherpe kaken, maar die kaken zijn te zwak en te klein om door onze huid heen te bijten, dus nee, ze kunnen niet bijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doen ze met hun kaken met bladluizen? doodkietelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Hersencel, maar eerst vertellen ze een leuke mop en dan beginnen ze met kietelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze bijten wel en ook door je huid,heb het zelf ervaren,kreeg een mega bult,ze eten bladluizen en melken ze ook...hebben best sterke kaken.
Als je van je bladluizen af wilt komen kan je lieveherenbeestjes kopen.
Ja hoor, hier zit het bewijs. Vorig jaar zat ik met mijn zoontje in de zandbak en opeens voelde ik een (best wel pijnlijke) prik in mijn arm en wat zat daar?? En lieveheersbeestje!

Ik wist niet dat ze konden bijten en had het zeker niet geloofd tot ik het zelf ervaren had. Ze zien er ook zo lief en onschuldig uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er zijn uitheemse soorten bij gekomen, mogelijk kunnen die wel prikken
lieverheersbeestjes zijn roofdieren en verslinden bladluizen door ze dood te bijten ,dus ja ze kunnen bijten,en soms doen ze dat ook maar ze zijn niet gevaarlijk en je kinderen kunnen ze gerust oppakken ,dit zou je tenslotte ook laten doen als je deze informatie niet had . De natuur zit vol met dieren die bijna allemaal een verdedigings mechanisme hebben en daar moet je niet te veel over nadenken ,een lieveheersbeestje kan geen mensen eter worden en de beet van zo'n diertje is niet pijnlijk daar zijn de kaken te klein voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee prik wel maar dat zij met oranje stippen en de zwarte achtergrond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ze kunnen gemeen bijten (echt met hun kaken dus)... vergeet niet dat het roofdiertjes zijn, ondanks hun 'geweldloze' imago... ze eten immers bladluizen...
Ze doen het niet snel, maar voor alle dieren geldt: als je in het nauw zit, bijt je natuurlijk van je af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die lieve beestjes bijten mijn inzien niet maar wanneer je ze wilt oppakken, dan verspreiden deze wel en vieze geur.......denk ik, net als een stinkdier, maar dan in miniatuurformaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat was dan geen lieveheersbeestje maar een wants.
Ik ben eind juni gebeten. Is wel door een oranje maar dat zal niet heel veel uitmaken
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ben al vijf keer door een zwart met gele stippen lieveheersbeestje (zo groot als een speldenkopje) gebeten en drie keer een bloedvergiftiging aan overgehouden.
Bij de vierde beet op het wondje sterilon spray gebruikt. (is uit de handel gehaald).
Gebruikte bij de laatste beet gewoon wondspray en dit hielp ook prima.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja ze bijten, vandaag ondervonden.
Voelt alsof je met een pincet in je huid nijpt.
Was Aziatische larf
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden