Hoe ontdek je een wespennest?

Zonder er in te porren of je kop er in te steken of zo.

Het wemelt in mijn tuin van de wespen. Misschien zit er een nest maar ik weet niet hoe zo'n nest er uitziet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Het beste antwoord

Een wespennest kan op de gekste plekken zitten. Bijvoorbeeld in de muur, of ergens op zolder waar je zelf nooit komt. Wespen komen via kleine holletjes in de muur je huis binnen en bouwen daar een nest. Als je goed kijkt naar de vliegbewegingen van de wespen kan je misschien achterhalen waar ze naartoe vliegen en waar dus het nest zich bevindt.

Overigens is 2009 een extreem goed wespen-jaar, met erg veel wespen. Je hebt dus kans dat het gewoon erg druk is met nesten in je buurt. Dat ze bij jou in de tuin zitten wil niet zeggen dat ze ook bij jou het nest hebben.

Mocht je er overigens eentje zien: niet zelf weghalen, maar laat het doen door de gemeente of een erkend bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.

Even voor de volledigheid heb ik er ook een foto van een nest bij gedaan (zodat je het herkent)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kan je niet 1 wesp uitzoeken die je gaat volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkennen van een wespennest
Een wespennest kunt u herkennen aan de ronde vorm en de grijze kleur. Het lijkt gemaakt van papierachtig materiaal. De wespen die het ons in de zomer lastig maken, behoren meestal tot de Duitse wesp (Paravespula germanica F.) of de Gewone wesp (Paravespula vulgaris L.). Het zijn sociaal levende insecten die in meer of minder grote groepen bij elkaar leven. U kunt de nesten zowel binnen als buiten aantreffen. Binnenshuis bijvoorbeeld op zolder, onder het dak of de goot, onder vloeren, tussen plafonds en in de spouwmuur. Buitenshuis in holle bomen, oude vogelnestkasten, maar ook in de grond.

F.S.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een wespennest is prachtig omhuld met 'papier mache' en een heel mooi gratenhuis van binnen. Twee recente nesten zaten bij mij in een vuurkorf (niet in gebruik) en tussen een stapel afgezaagde conifeertakken. Er zijn goeie spuitbussen, maar het beste kan je wachten met spuiten tot het donker is, want dan zijn ze allemaal thuis.
De 2 nesten zijn met succes verwijderd en daarna verbrand....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer per ongeluk een wespennest ontdekt.We waren aan het bosbessen plukken en ik zette mijn tas onder een boom.Als uit het niets kwamen de wespen aanvliegen en ik werd behoorlijk vaak gestoken.Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer rustig in je tuin te gaan zitten en hou ze in het oog, kijk rond maar zorg dat je niet opvalt geen drank of deo of parfum en wat geduld. wie weet zie je waar ze inkruipen.
Dit kan zelfs een gleufje in de muur zijn.

hoe dan ook wees voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede opmerking over de geur +1
als je rustig zit bij voorkeur in een T-shirt en geen kledingstuk met een kraag waar ze in kunnen kruipen zal je niet gauw gestoken worden en rustig kunnen observeren.