Zijn fruitvliegjes er niet alleen in de zomer? Ik heb er nu ook last van. Of heeft dat niks met de zomer te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Insecten
13.3K

Antwoorden (5)

als je er nu last van hebt, dan zijn fruitvliegjes niet alleen van de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens op Google gezocht omdat ik ook wel nieuwsgierig was naar het antwoord, ik heb de volgende informatie gevonden:

Fruitvliegjes
Waarom zijn fruitvliegjes niet uit te roeien zodra ze zich in je huis hebben gevestigd, ook al zijn alle etens- en vuilnisbronnen goed afgedekt, en ook al doe je nog zo je best om ze naar de andere wereld te helpen?

Fruitvliegjes staan bekend om hun korte levenscyclus (zo'n tien dagen) en snelle voortplanting. Ik kan me van een biologie-experiment herinneren dat we begonnen met vier vliegjes en eindigden met 120 in anderhalve week. Ze zijn klein, eten niet zoveel, dus een klein stukje appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.
Ik heb thuis ook een invasie van drosophila achter de rug. We hebben van alles geprobeerd, van vliegenstrips tot bakjes met fruitsap en oplosmiddel. Het enige wat echt hielp, was een kruimeldief. De vliegjes verzamelden zich altijd op een papieren zak met daarin bananen (ja, ook wij dekten al het fruit af) en we zogen ze daar op. Ze gaan dan echter niet dood. Met draaiende motor liepen we steeds naar buiten, om daar de kruimeldief uit te zetten en te openen. De vliegjes waren gevlogen en binnen vijf dagen (driemaal daags zuigen) waren we van de overlast af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze hier ook (vooral in mijn lege bier en wijnflessen die ik niet gespoeld heb ) ; ik heb zelfs nog last van muggen.
Die beestjes leven hoogstens een paar weken en de larven ervan hebben niet veel nodig om te ontwaken.
Bij echt koude temperaturen zal je ze wel niet zien ,hoor.
Maar als het een paar dagen goed warmer wordt ,verschijnen de eerste weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er vliegt nu ook een mug om me heen! bah!
Nee, zo zie je ze niet en zo barst het ervan: fruitvliegjes. Waar komen ze toch vandaan?

Fruitvliegjes komen af op overrijp fruit, alcohol en schimmels van vochtige planten en
bloemen. Als ze eenmaal de kans zien om in huis binnen te dringen, heb je zo een hele
bende van deze kleine beestjes binnen.

De vliegjes komen vaak ook met de bron mee in huis. Soms bevat een stukje fruit al
larven van de vliegjes. De beestjes zijn niet alleen dol op fruit, er zijn namelijk meerdere
soorten fruitvliegjes, maar ook op gistend materiaal als bier. Zelfs azijn trekt fruitvliegjes
aan.

Als ze eenmaal in huis zijn, moet je zorgen dat je de bron wegneemt. Dus lege flesjes
bier en limonade opruimen, of de fruitschaal van het overrijpe fruit ontdoen. Spuiten
helpt niet tegen de vliegjes. Er is wel een lokvalletje ontworpen. Daarin zit een stofje
waar ze dol op zijn en waar ze op af komen. Dat werkt net als een mierenlokdoos. In de
tussentijd moet de bron waar ze eerst op af zijn gekomen wel verdwenen zijn. Als die
bron eenmaal weg is, hebben ze geen voeding en komen er geen nieuwe fruitvliegjes
meer bij.

Fruitvliegjes leven maar ongeveer veertien dagen. Ze planten zich in die tijd wel snel
voort. Een vrouwtjesvliegje is in staat om tijdens haar leven honderden nieuwe vliegjes
op de wereld te zetten. Omdat ze erg klein zijn, eten ze niet zoveel. Een klein stukje
appel dat achter de koelkast is gevallen, kan ze al een tijd in leven houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf heb/had ook al jaren last van fruitvliegjes.
Ze zijn waarschijnlijk ooit meegelift in een zak potgrond.
Ik kweekte vorig jaar oesterzwammen en stropharia paddenstoelen op de zolder.
De vliegjes kwamen er onmiddellijk op af en kweekte zich hierin vrolijk verder. En dat met duizenden tegelijk!!

Daar kan zo'n paddenstoelkweek helemaal niet tegen en mislukte daarom jammerlijk, ondanks het gebruik van een grote elektrische vliegenvanger die dag en nacht stond te knetteren van de vliegjes die de pineut werden.

In huis is potgrond is meestal de kraamkamer van deze vliegjes!!
Als je de planten water geeft, zie je er meestal wel wat vliegjes vanuit de bloempotten opvliegen.

Bij een tuincentrum is me geadviseerd om de grond in álle bloempotten in huis te besproeien met een of andere insectenverdelger in een lage concentratie en dit veertien dagen lang, om de andere dag te doen.
Het moet zo lang en zo dikwijls, omdat de eieren en de larven zich nog niets aantrekken van een gifje.

De eitjes ontwikkelen zich in deze veertien dagen tot vlieg en pas dán gaan ze er aan, hopenlijk voordat ze een nieuwe generatie op de wereld kunnen zetten want het zijn hele grote geilaards!!!

Verdomd, dat gesproei heeft geholpen (tot nu toe).......