Nieuw katje; Welke onverwachtse kosten kun je krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen. Alle kosten die je hier te horen krijgt, zijn te verwachten kosten - in ieder geval zullen ze dat zijn nadat je de antwoorden hebt gelezen. Deze vraag is dus niet te beantwoorden. ;-)

Het beste antwoord

Je kunt een dierenverzekering nemen, dan betaal je als je pech hebt meer aan premie dan je anders kwijt zou zijn geweest, maar als er iets misgaat, kan het je flink schelen in de kosten.
Je hebt er die ook sterilisatie e.d. meenemen, vaccinaties, controles, gebitsreiniging, operaties en narcose, etc. Dan betaal je een percentage zelf en de rest is gedekt (tot een maximum).
Als je kat gezond is heb je dat niet echt nodig, dan is het misschien handiger (en goedkoper) om te sparen voor noodgevallen en te gokken dat die niet te vaak plaatsvinden.
Maar mijn ene kat had laatst 2 abcessen, moest geopereerd, en bingo, weer eens 150 euro. Dat zijn kosten die aantikken naast alle standaardkosten.

En denk aan sterilisatie, voer, een bak plus de vulling ervan, een bak om de kat te vervoeren, een krabpaal, ontwormen, antivlooienspul, speeltjes, snoepjes, en de dingen die je geheid gaat meemaken als: kat piest een keer op de bank, kat kotst op je kleren, kat krabt aan je nieuwe behang, kat doet net of ie niet door heeft dat dat vlees dat op het aanrecht lag niet voor hèm was, kat wandelt als het regent met natte pootjes binnen en springt op het lichtste nauwelijks te reinigen-oppervlak in huis, kat weigert te liggen in/op de speciaal aangeschafte mand maar pikt altijd de bank/het bed in, enzovoorts ;-)

En het ergste is dat je ze alles vergeeft ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en sommige katten worden consequent in het weekend erg ziek zodat je ineens met spoed naar de d.a. moet en extra moet betalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

inentingen, ontwormen, chippen, toch nog ziek worden, kapot krabben van de bank, plassen in de dure nieuwe schoenen
Het kan aardig in de papieren lopen zo'n schatje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je katje ook buiten komt zorg voor een WA verzekering die ook schade veroorzaakt door huisdieren dekt. Ze zal maar voor de wielen van de fiets van de buurman langsrennen die komt te vallen en een been breekt. Of de voliere van je buurman plunderen.
Aponi
13 jaar geleden
Welke onverwachtse kosten? Je vraag zegt het een beetje al, het is onverwachts. Inentingen, voer, e.d. horen daar dus niet bij.

De hoofdkosten die onverwachts komen, zijn echt de dierenartskosten in geval van ziekte en ongelukken. Daar kan ik je echt geen indicatie van geven; je katje kan vanalles breken en gaan mankeren en allerlei ziektes krijgen, met onderzoeks-, operatie-, consult- en medicatiekosten kan dat flink oplopen!!

Het is niet te voorspellen, het ene dier wordt hartstikke oud zonder ooit wat te mankeren, het andere dier krijgt allerlei ziektes of werkt zich vaak in de nesten.

Er zijn op allerlei sites gemiddelde uitgaven per huisdier te vinden. Ik zit met geen van al mijn dieren in de buurt van het gemiddelde, maar goed, het gaat er ook om welk voer je koopt (koop liever goed voer, geef je katje vers maar verdiep je hier in. Vlees liefst minimaal scharrel, best biologisch. Kost iets meer dan lidl voer, maar huisdieren zijn gewoon niet goedkoop!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
Jonge katjes komen op het eerste gezicht vaak gezond over, maar na een tijdje blijken sommige katten ziekte's te hebben.
Dit is meestal wel op te lossen met door de dierenarts voorgeschreven medicijnen, maar toch zijn dit onverwachtse kosten;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opnieuw behangen.
Ik had net een nieuw behangetje in de hal aangebracht, oranje met gele bollen (was toen de mode) en de kat kreeg een gekke bui. Hij nam een aanloop, zette zich af via de leuning van de bank naar een draaistoel (bloemenvaas onderste boven), zette zijn spurt voort, liep verticaal tegen het net behangen muurtje omhoog en liet zich toe langzaam zakken, zijn nagels diep in het behang gestoken. Terwijl hij naar beneden gleed keek hij triomfantelijk naar me om en het leek net of hij grijnsde.
De eerste keer kon ik de schade nog enigszins repareren met viltstiften, maar toe hij dit merkte herhaalde hij zijn acrobatiek nog een keer of tien. Ik heb de wand tenslotte maar meet schrootjes bekleed. Dat kon toen nog.
Moraal: je kunt van alles verwachten wat je niet verwacht.