Is het nodig om van de winter mijn kleine hondje een jas aan te doen?

ze worden 5x per jaar geschoren, is een jas dan zielig....... en mijn grote hond word ook altijd geschoren en ze word nu wat ouder moet zij dan ook een jas aan, ze bibbert nu wat meer sinds ze ouder is.........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je honden komen me trouwens op een of andere manier heel bekend voor... waar woon je in de buurt?

Antwoorden (13)

daarom de hond heeft van moeder natuur een mooi jasje gekregen die hem en haar beschermt tegen de kou..die laat je afscheren laat de haren in de winter groeien en trim de honden in het voorjaar weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor een jas is niet zielig, gewoon een leuke jas uitzoeken en aan doen.
Ik deed het ook bij mijn hondje toen ie ouder was en het koud had en zo konden we nog lang plezier buiten hebben samen, heerlijk was het.
(nog net geen warme chocomelk voor ons samen, maar was gezellig ;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gezonde hond moet je geen jasje aantrekken. Je verkleint zijn weerstand tegen de kou en de vacht blijft dan in zomerconditie. Een gezonde hond heeft weerstand genoeg tegen de kou.

Ikzelf heb een kortharige jachthond met een enkelvoudige vacht (zonder ondervacht) die ook bij extreme kou nooit geen jas heeft aangehad. Wel geef ik haar de kans veel los te lopen om zichzelf op temperatuur te houden. Ze is nooit ziek.

Het enige waar je voor moet zorgen is, dat je niet in de winterkou met het aangelijnde dier op een koude plek met de buurvrouw gaat staan kletsen, terwijl de hond staat of zit te wachten. Dat je niet een natte hond stil laat staan, want dan heeft hij niet de kans zijn lichaamstemperatuur op peil te houden.

Alleen zieke of pas geopereerde honden mag je met een jasje verzorgen, tot ze weer hersteld zijn. En natuurlijk heel oude sukkelende honden.
En jagers doen kortharige jachthonden een bescherming tegen de kou aan, omdat ze vaak "op post" moeten zitten en/of aangeschoten wild uit het water moeten ophalen, waarna het nog geruime tijd duurt voor ze zich weer vrij warm kunnen lopen.

Dus: flink de pas er in, met de natuurlijke beharing.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PLUS
ik denk persoonlijk dat ze honden sokken fijner finden de pootjes word ik de sneeuw natuurlijk heet koud als je gaat voor de sokken wel elastische en waterdichte soort zoeken anders komt er nog sneeuw in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Bij sneeuw moet je de beharing tussen de tenen zoveel mogelijk wegknippen, zodat er zich geen sneeuwklontjes in de haren gaan vormen. Koude voeten krijgen ze echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en toch lijken sokken me wel lekker voor ze ook tegen het zout
zodra ze geschoren zijn zijn ze hun natuurlijke jas kwijt, dus lijkt het mij logisch dat ze gaan bibberen als het koud is.
als je het koud hebt doe je zelf ook een jas aan, dus waarom je hond niet, het lijkt mij juist zielig om hem kou te laten lijden.
wat ik zieliger vind, maar dat is mijn eigen mening/smaak is zo'n roze strikje op het hoofd, dat vind ik te ver gaan, dat is alleen om de eigenaar te plezieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je haar per se wilt scheren en ze bibbert als het buiten fris is, dan zou ik inderdaad maar op zoek gaan naar een jasje.
Ik vermoed dat voor honden hetzelfde opgaat als voor mensen, dat ze wat kouwelijker worden als ze op leeftijd zijn.
Als het jasje inderdaad lekker warm is en ze dat prettig vindt, zul je dat aan haar merken en dan is ze zeker niet zielig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je per see wil scheren, dan scheer je gewoon je eigen lichaam kaal en neem je geen hond. De vacht is voor een dier van essentieel belang, je kan het niet vergelijken met onze huis die veel dikker en gecompliceerder is en daarmee de aanwezigheid van een echte vacht overbodig maakt. Ontklitten en berstelen, meer niet.
als je honden ziek wil maken en op wil zadelen met onnatuurlijke omstandigheden, dan moet je zeker onnatuurlijke maatregelen nemen, zoals kaalscheren vlak voor het koudste jaargetijde. dan neem je hun de best denkbare jas af, die ze kunnen hebben en vervangt die door een inferieur artikel. het is ook nog eens geen gezicht. ik vind het ongeveer hetzelfde uitzien als een kleerkast van een vent in een korte broek en beenwarmers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moeten de hondjes op de foto's niet geschoren worden, maar 2 keer per jaar de loslatende haren er uit plukken.
Als je ze toch voor de winter laat scheren, en het wordt extreem koud, dan zou ik inderdaad voorstander zijn om hem in te pakken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist. Niks scheren en zeker niet voor de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Die 2 honden zijn geen plukhonden. Als je aan hun haar gaat plukken, is dat niet echt plezierig.
Dus als ik het goed begrijp
ga jij die honden hun eigen natuurlijke jas afnemen
door ze te scheren?
En vervolgens denk je over een nepjas?

Ik begrijp er niets van. Waarom wordt die hond dan geschoren? Het is toch geen schaap?

Gun die beesten hun eigen vacht
en laat ze lekker rennen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus als het over zielig gaat:

Dat scheren is zielig. Je kunt dat haar - hun eigen vacht - ook op een andere manier onderhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vlooien en teken wil kweken en je hond vol vieze plekken wil hebben moet je ze goed aankleden met mensachtige kleding.

Je moet gewoon ophouden je honden te scheren. Regelmatig de vacht borstelen en ontklitten. Als de vacht in de zomer wat te warm dan een beetje korter knippen.

Is de hond erg vies van modder, dan de vacht met lauw water wassen zonder toevoeging van zeep of shampoo. Vaak wassen en shampoo gebruiken is niet goed voor de vacht. Geld ook voor honden shampp wat gewoon mensen shampoo is met een ander etiket met bijbehorend mooi verhaal. De hondenvacht moet een bepaald vetgehalte hebben om waterdicht te zijn.

Voor een dier is de vacht van essentieel belang. Je kan het niet verjken met de huid van een mens die veel gecompliceerder is dan de huid van een dier. Daarom hebben wij ok nauwelijks tot geen vacht nodig. Een mens kan gewoon in zijn blote viool overleven. Wij kleden ons uit schaamte en omdat we zonodig in gebieden moet gaan wonen waar we van naturen niet horen te wonen.

Honden wisselen ook van vacht, hun zomervacht is veel dunner haar dan hun wintervacht.

Verder, als honden bibberen hoeft dit niet altijd verband te hebben met koud zijn. Het is een een bijwerking van bepaalde nierkwalen die honden op oude leeftijd krijgen. Ook honden met suikerziekte (diabetes) doen dit vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
De dikke vacht in de zomer isoleert ook tegen de warmte. Niks mis mee dus. +1 voor de rest.
5x per jaar scheren? Goh, ik vraag me af welke trimster jij hebt! Ik heb geen enkele hond bij me (ik ben ook trimster en dierenarts) die 5x per jaar geschoren moet worden. Wel honden die 12x per jaar komen om getrimd te worden maar dat is iets heel anders.

Vraag je trimster, om beide honden rond augustus te scheren met de grootste scheerkop. Afhankelijk van de gezondheid en het ras zal je rond november weer een afspraak bij haar moeten maken, maar dan niet om te scheren. Vraag haar om een gewone verzorging, ontklitten en het bijknippen van de te lange haren bij de bek, voetjes, geslachtsdeel, e.d.
De hond heeft naar gelang het ras en de bijbehorende bouw een bepaalde soort vacht. Daarmee komt de gezonde hond de winter makkelijk door.

Helaas is scheren tegenwoordig echt een standaard trimbehandeling geworden. Maar het scheren van een hond is niet trimmen! Trimmen is het in model (meestal naar de rasstandaard) brengen van de hond. Zoals de rasstandaard eruit ziet, is niet zonder reden. Het is om de gevoelige plekken van dat ras te beschermen. Er zijn rassen met erg gevoelige ogen, die niet tegen zon of stof kunnen zonder ontstoken te raken. Die rassen hebben als rasstandaard lang haar voor hun ogen.

Een jasje raad ik pas aan, als een hond om gezondheids redenen geschoren moet worden (kaal), of een zwakkere weerstand heeft door ziekte of operatie. Een senior hond heeft niet per definitie een jasje nodig (een hond van 7 hoeft ook niet meteen ander voer). Pas als de hond langzamer wordt en zich daardoor minder goed warm kan houden is het iets om naar te kijken.

Natuurlijk heeft dat van niet scheren in de winter geen zin als je je hond net helemaal kaal hebt laten scheren, en dan kan je inderdaad even een jasje gebruiken. Maar kijk het even aan, hoe je hondje op de kou reageert. Wel is het zou dat je kleine hondje erg dicht bij de grond zit, en daardoor eerder last heeft van de sneeuw en vocht dan je grotere hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de winter moet je gewoon niet scheeren dan is een jas niet nodig ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit in het wild of in de natuur een dier gezien met een jas aan? Nou dan ! En als je toch van plan bent om het beestje een jas aan te doen, vergeet dan ook niet een pet voor zijn hoofdje en schoenen voor zijn pootjes.