Kan blaasgruis bij een kat zonder urine-analyse worden gediagnosticeerd?

Ik lees overal dat blaasgruis vastgesteld wordt d.m.v. een analyse van de urine van de kat.

Nu heeft de dierenarts dit vandaag bij onze kat alleen gedaan door naar, zoals hij het noemde, z'n 'pieleke' te kijken. Die was wat paarsig, dus zou hij een lichte vorm van blaasgruis hebben.

Uiteraard heb ik meteen speciaal voer bij de dierenarts gekocht en zal ik zijn overige adviezen ook opvolgen. Maar ik ben wel benieuwd naar deze manier van diagnosticeren. Kan ik er vanuit gaan dat deze man het beste met mijn beestje voor heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je ook meloxicam oid gekregen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik heb alleen speciaal dieetvoer gekregen. Pescription diet Feline S/D van Hill's voor de komende maand. Daarnaast heeft de dierenarts me geadviseerd nog alleen natvoer te geven en geen brokken meer (behalve dan nu de dieet-voeding). That's it.
Rieneke1
13 jaar geleden
geen fijne dierenarts.
bij gruis heb je ook al snel blaasontsteking, en dan is een ontstekinsremmer/pijnstiller wel zo fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het versterkt een beetje mijn eigen gevoelens. Het is nl. niet onze eigen dierenarts (die had vakantie). Had er niet zo'n goed gevoel bij. Als volgende week mijn eigen dierenarts terug is, ga ik even voor de zekerheid nog even langs. Dankje Rieneke voor alle hulp.
Rieneke1
13 jaar geleden
graag gedaan maartje :)
laat je me het vervolg nog even weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard!

Het beste antwoord

Nee, het onderscheid tussen een blaasontsteking en blaasgruis is zonder verder onderzoek niet op het blote oog te zien... Zelfs al zijn de klachten specifiek dan nog is aanvullend onderzoek nodig... Gaat het namelijk wel om een blaasontsteking dan is medicatie nodig... En je wilt dit weten aangezien een niet behandelde blaasontsteking hele nare gevolgen kan hebben... Overigens ligt er vaak een verband tussen blaasgruis en blaasonsteking...

Bij katers kan bij blaasgruis de plasbuis blokkeren waardoor de kat niet kan plassen, helse pijn heeft en zichzelf in rap tempo vergiftigd en zal sterven (kan binnen 24 uur)... Ook dit is een reden om zeker te willen weten dat het om blaasgruis gaat, je weet dan waar je op moet letten maar als het geen blaasgruis is hoef je ook niet continu in paniek te zitten...

Blaasgruisdieet is niet schadelijk mocht het niet om blaasgruis gaan, wel worden katten hier vaak dikker van en overgewicht kan andere ziektes veroorzaken zoals bijvoorbeeld diabetes...

Mijn advies is om voor een second opinion te gaan naar een andere dierenarts... Natte vinger werk door naar een kats piemeltje te kijken slaat nergens op...

Toegevoegd na 4 minuten:
nog even een aanvulling, je hebt verschillende soorten blaasgruis, je moet dus wel weten om welke het gaat want een dieetvoer is niet altijd afdoende... En dan is jouw katje nog niet geholpen...

Je vraagt of je ervanuit kan gaan dat jouw dierenarts het beste met je dier voor heeft... Hij zal het beste met je dier voorhebben maar helaas hebben niet alle dierenartsen de juiste kennis over alle kwalen... Helaas spreek ik hierin uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, onze kat plaste overal (druppels) en had pijn. De dierenarts heeft toen ook blaasgruis gediagnosticeerd en we hebben lange tijd speciaal voer (blikvoer) gegeven. Op een gegeven moment zijn we gestopt, ik dacht na 1 of 2 jaar omdat we verhuisd waren en niet meer dichtbij de dierenarts wonen.

Nu heeft onze kat waarschijnlijk een voedselallergie en de (andere) huisarts raad weer speciale voeding aan. Maar als ik Google op die voeding kan ik die gewoon online kopen in grote pakken. Ik raad je dus aan om het voer online te bestellen. Het is prima voer en werkt zeker. Het is alleen duur bij de arts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je specifiek wilt weten wat voor gruis het is (bijvoorbeeld Struviet of Calciumoxolaat) dan kan er een urineonderzoek worden gedaan. Je zou dan nog heel gespecialiseerd voer voor dat type kunnen kopen. Maar ik denk dat de dierenarts het eerst gewoon met dieetvoer probeert en ik denk dat het verstandig is.

Kijk goed of het effect heeft en je kat weer kan plassen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Heb het even opgezocht en heb gevonden dat de kat bij een acute verstopping van de plasbuis meteen moet worden geholpen. De kat kan anders overlijden als gevolg van hoge nierwaarden en hartritmestoornissen door een hoog kalium. De dierenarts zal dan een katheter plaatsen en eventueel de nierwaarden en kalium in het bloed meten. De urine zelf wordt denk ik niet echt vaak onderzocht (dat moet in een lab).

Ik denk dus dat je dierenarts er vanuit gaat dat je kat een lichte / beginnende vorm heeft, maar ik zou goed opletten of hij nog wel plast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn vraag gaat echter over het diagnosticeren van blaasgruis zonder urinetest. Ik kan niet opmaken uit je antwoord of dat bij jou ook het geval was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, bedankt voor je toevoeging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons was de diagnose precies zoals je beschrijft, althans dat staat me nog bij. Het is denk ik al 14 jaar geleden. De arts wilde eerst kijken of het over ging meende ik omdat hij voldoende aanwijzingen had. Ik weet zeker dat we speciaal voer kochten wat duur was en een heel gedoe op de fiets steeds (trays met blikken). Het voer heeft geholpen. De dierenarts zal echt wel het beste met je voor hebben. Zoveel verdient hij zelf ook niet aan dat voer. Althans de mijne niet, hij kocht toen gewoon te duur in. Internet was er toen nog maar net, maar geen webwinkels en zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som, volgens mij is jouw kat een broertje van de mijne!
Het leek wel of ik de medische geschiedenis van mijn eigen kat las: Precies hetzelfde blaasgruisverhaal, speciale dieetvoeding en daar na een paar jaar mee gestopt. Een paar jaar later voedsel allergie, weer andere dieetvoeding.
Is jouw kat misschien ook een grote rode jeweetwelkater? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt. Een hele rode. Ik ben wel blij met internet wat dat betreft. scheelt stukken. Hij krijgt nu ook afgewogen voer en daarom precies genoeg. Dat is ook bij blaasgruis belangrijk, dat de kat niet dik wordt. Welke dieetvoeding heb je nu? Wij Royal Canini SC29. (@maartje: SC29 is niet voor blaasgruis)
Van onze kater die klachten had moesten we urine inleveren, daar zat toen ook bloed bij en ja hij had blaasgruis.
Heel veel medicijnen uitgeprobeerd maar weinig resultaat gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kater verstopt zit, kan je er wel van uit gaan dat hij blaasgruis heeft.
wel zou ik graag willen weten of het struviet betreft, of oxalaat.
struvietgruis los je op door dieetvoer te geven, maar oxalaat kan alleen operatief verholpen worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het wel helemaal mee eens. Ik wist niet dat alleen struviet kan worden opgelost. Je zegt dus eigenlijk dat blaasgruis wel herkend kan worden zonder urineonderzoek, maar je het wel aanraad om dit te doen. Is dit onderzoek eigenlijk lastig of duur Rineke?
Rieneke1
13 jaar geleden
in sommige gevallen kan je uitgaan van gruis, namelijk als de kat verstopt zit.
ik ben niet anders gewend dan dat de urine meermaals wordt gecontroleerd.
eerst om met zekerheid gruis vast te stellen en om te bepalen om wat voor soort gruis het gaat.
vervolgens nog een aantal malen om de ph te meten en zodoende te kunnen zien of er vooruitgang geboekt wordt.
als de urine niet zuur genoeg is, wordt struviet gevormd.
als de urine te zuur is, wordt oxalaat gevormd. het kan lastig zijn om de urine op te vangen.
je kan bij de dierenarts katkor halen, dat zijn kattenbaksteentjes die geen vocht opnemen, maar sommige katten doen daar moeilijk over.
ook kan de blaas dusdanig ontstoken zijn, dat de kat alleen maar druppelt.
dan kan de dierenarts met een naald direct uit de blaas wat urine afnemen. als het je lukt een plas op te vangen, betaal je ruim 6 euro om die te laten onderzoeken, althans bij mijn dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee met de kosten, dus dan kan de dierenarts net zo goed de urine onderzoeken. Dan weet je meteen of dieet gaat helpen of er andere maatregelen moeten worden genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Rieneke. Dit is dus precies wat ik me afvroeg. Wat is de afweging die een dierenarts maakt om wel of geen urine te onderzoeken? Onze kat heeft geen grote problemen. Hij heeft in de afgelopen 2 maanden een aantal malen in huis geplast buiten de bak. Verder geen symptomen. De klachten zijn dus vrij summier. Vandaar dat de dierenarts wellicht geen urine-onderzoek heeft gedaan. Daarnaast heb ik het gewoon gevraagd tijdens een jaarlijkse controle afspraak (inentingen e.d.). Ik had het idee dat de dierenarts daar niet helemaal blij mee was dat ik die tijd (waar een vast tarief voor staat) gebruikte om ook met dit soort problemen te komen. Hij raffelde het een beetje af. Vandaar dat ik me niet helemaal lekker voelde over het korte onderzoek en advies. Ik ga het proberen met dat speciale voer. Mochten de 'problemen' blijven, lijkt het me dus n.a.v. je verhaal verstandig om toch even een plasje in te leveren.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik ging (ten onrechte dus) uit van een verstopte kater.
in dit geval is het dus natte vinger werk van een dierenarts met zgn rontgenogen.
mogelijk is er lichamelijk niet eens iets aan de hand, maar is het iets gedragsmatigs.
maar goed, lichamelijke oorzaak uitsluiten, dus plas inleveren lijkt me.
weet je hoe je dat aanpakt maartje?
en kan je daarvoor misschien terecht bij een andere da?
Of de dierenarts het beste met je kat voor heeft weet ik niet, maar de gang van zaken komt op zijn zachtst gezegd onkundig over. Er zijn verschillende vormen van blaasgruis (struviet en oxalaat), en die hebben een andere behandelwijze nodig. De dierenarts zou de urine moeten bekijken (onder de microscoop). Ik zou alsnog urine langsbrengen of naar een andere dierenarts gaan. Is het soms een vee-arts? Met een kat kun je veel beter naar een dierenarts gespecialiseerd in gezelschapsdieren gaan.