hoe voorkom ik dat mijn katten op de leren stoel krabben

ik heb een nieuwe leren stoel gekocht, hoe kan ik mijn katten leren er af te blijven.

13 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Ten eerste: Zorgen voor een goeie krabpaal, die lekker ruikt. Dus insmeren met catnip, valeriaan of lavendel.
Ten tweede: zorgen dat de leren bank vies ruikt. Smeer er wat druppels tabasco of appelcider op, of iets anders wat ze vinden stinken (geen giftige dingen natuurlijk).
Verder inderdaad de kat laten schrikken als hij toch aan de bank gaat krabben, met waterspuit of lawaai.
En ook belonen als hij de krabpaal gebruikt, vertroetelend toespreken en aaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

dan pak je een plantenspuiter en elke keer als hij zij krabt even spuiten zo leert die op een gegeven moment dat elke keer als die krabt water op zich heen krijgt en dan hebben ze niet graag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plak een tijdje dubbelzijdig plakkend tape op de krabplaatsen.
katten hebben een hekel aan kleefpootjes.
zorg je wel voor een alternatief?
het is van belang dat je voldoende krabmogelijkheid biedt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Inderdaad een plantenspuit is een goed middel maar de kat schrikt meer van het geluid dan van het water daarnaast spuit je meer naast de kat dan erop. Wat heel effectief is gebleken was het waterpistool, je moet even oefenen met richten, maar je raakt de kat prima en het water heeft meer effect. Daarnaast is het erg belangrijk dat je elke keer als je het waterpistool pakt duidelijk roept waterpistool en dan spuit, waarom hij leert de combinatie krabben, waterpistool en nat worden, de minder prettige samenhang, gevolg je hoeft op een gegeven moment alleen nog maar waterpistool te roepen en hij is al weg. Het nadeel van een plantenspuit is dat je moet opstaan en ernaartoe te lopen dan ben je al te laat. Met het waterpistool kan je blijven zitten en schrikt de kat niet van je opstaan of je reactie maar echt van de combinatie krabben aan de stoel, waterpistool, en nat worden. Belangrijk is dat je heel strikt moet zijn in de uitvoer hiervan en ook niet te pas en te onpas bij andere situaties gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Inderdaad zorg wel dat er een goed alternatief is voor het krabben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op www. diergedrag.nl zij hebben o.a. de Scatmat die op meubels kan worden gelegd of het werkt? Je kunt in ieder geval zelf beslissen wat je doet de site geeft veel oplossingen m.b.t. diervriendelijkheid maar dat kan voor ieder persoon verschillend zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb de schok gevoeld die een scatmat afgeeft, en zelfs op de laagste stand vind ik het best wel heftig.
het zou echt m'n laatste redmiddel zijn, als ik echt alles al had geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De scamat is inderdaad geen pretje. Zulke hulpmiddelen zijn ook niet nodig.
Je moet gewoon elke keer als de kat op de stoel gaat krabben de kat een tik verkopen. Niet te hard natuurlijk, maar wel ff dat de kat voelt dat hij/zij het niet mag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zullen altijd graag aan nieuwe spullen snuffelen en krabben, juist om het eigen te maken, en de structuur (en vorm) van zo'n stoel kan natuurlijk erg prettig voor ze zijn. Dan is het een kwestie van ze leren dat het niet mag.
Zolang je zelf in de buurt bent: elke keer heel hard en streng NEE! zeggen en de kat strak aan blijven kijken en/of een hard sisgeluid maken.
Er zijn sprays waarvan de makers zeggen dat ze krabben voorkomen (dus dat de kat van die plek wegblijft), maar ik heb geen idee of die echt werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit, maar dan ook nooit een kat aankijken! Het aankijken van een kat is de start van een ruzie. Katten kijken elkaar liever ook niet aan, want het is een vorm van agressie. Nee roepen, dat zal ook niet werken. Waarom gaan er zoveel mensen over tot straffen, terwijl ze helemaal niet weten waarom een kat iets doet en doen ze geen moeite om daar achter te komen. Goede alternatieven bieden is een veel diervriendelijkere oplossing.
mijn kat heeft een grote krappaal die hij heel goed gebruikt vanaf begin. als hij iets doet wat niet mag zeg ik duidelijk 'nee' en anders idd de plantenspuit.
werkt goed bij die van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er wel voor zorgen dat de kat het waterpistool met de stoel associeert, en niet met jou.
Anders krabt hij gewoon aan de stoel als je niet in de buurt bent, want dan gebeurt er toch niks!