Wat is een geschikt huisdier als je rekening houdt dat baasje 10 uur per dag niet aanwezig is?

In een appartement.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die 10 uur is overdag van 8:45 tot 18:45 ongeveer.

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag gaat over welke dieren wel alleen kunnen zijn. Adviezen over geen huisdier nemen is geen antwoord op de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
87.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn tip is geen huisdier nemen. Want dat is dierenmishandeling. Dieren willen ook aandacht net als mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je ervan een man aan te schaffen? Geef hem een afstandbediening als je weggaat, en speel met hem als je thuiskomt....
Annswers
13 jaar geleden
Hebben alle mensen die negatief reageren en een huisdier hebben geen baan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk niet of ze hebben een partner die al het werk doen zodat zij lekker de hele dag thuis kunnen blijven.
Annswers
13 jaar geleden
Maar vind jij dat iedere alleenstaander die 40 uur werkt buitenshuis geen huisdier zou moeten nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zal het verschillen met de meeste andere mensen die werken? een half uur tot een uur? Die 8,5 tot 9 uur van huis zijn, want ja mensen moeten toch reizen van en naar hun werk. Dan scheelt het 1 uurtje. En dan ben ik de boeman en heb ik ineens 40 dierenactivisten achter mij aan. Echt krom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, waar zeg ik dat ik een hond of een kat wil? Ik snap niet dat jullie daar allemaal vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nieuwsgierig: een man is geen huisdier toch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iig geen hond of kat hond spreekt voorzich, een kat is geen kudde dier maar zn persoonlijkheid zal geen knuffel kat worden als je 10 uur van huis ben. Elk huisdier heeft in principe aandacht nodig, ook knaagdieren. De vraag is heb jij na een 10uur werken nog energie voor een beest en is dit na 2 jaar nog steeds zo als het nieuwe er af is. Denk altijd goed na over een huisdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het idee achter deze vraag eigenlijk zo sneu.
Want wat je vraagt is feitelijk: Welk dier kan ik de hele godgandse dag moederziel alleen achterlaten zonder dat het dier doodongelukkig wordt? En waarom dan wel, omdat je het leuk vind om in die paar uur die overblijven gezeldschap van een beest te hebben.
Daar moet dat beest dan dag in dag uit voor boeten. Denk er nog eens goed over na. Natuurlijk kun je een (groot!) aquarium met meerdere vissen nemen, of een terrarium met een wandelende tak...
Maar ik vrees dat je uit bent op een kat, konijn of iets dergelijks. Ga eens na hoe belangrijk het is om die paar uur gezeldschap te hebben, en maak dan een verstandig en weloverwogen besluit.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft keus te over.
Vele dieren zijn geschikt en u hoeft er alleen maar
een baasje BIJ te zoeken voor de ontbrekende uren.
Snuffel eens mee in een dierenasiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een badeendje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens kijken in het dierenasiel bij jou in de buurt. Je kan hier meestal wel vrijwilligerwerk doen. Bijvoorbeeld twee uur per week honden uitlaten ofzo.
Je merkt dan vanzelf wat je wel of niet echt leuk vind, en of de verzorging van zo'n dier ook in je leven past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens bij een dierenwinkel kijken, daar hebben ze vaak stenen of van plastic katten en honden.
Als je zolang afwezig bent zou ik geen echt huisdier nemen, een huisdier heeft aandacht nodig en zal ook zijn of haar behoefte moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk dier heeft aandacht nodig en 10 uur niet aanwezig, is het beter geen huisdier te nemen sorry.. is mijn mening!

Het beste antwoord

* Een voliere met vogels
* vissen
* Knaagdieren
* reptielen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (31)

ik neem aan dat het baasje overdag weg is?
dan zou een goudhamster geschikt zijn, die slaapt toch de hele dag.
het zijn erg leuke diertjes waar je veel plezier mee kan hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er dan alleen 's nachts plezier van? ;o)
Ivana
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn wel leuk, maar ze gaan 's nachts in dat rad rennen en dan kan ik nooit slapen, dat had een kennis van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een kat, en die is soms wel 2 dagen alleen. Hij gaat dan lekker liggen slapen en geniet van zijn rust.
Ik zou dan wel niet een heel jong katje nemen, die heeft in het begin wat meer aandacht nodig.
Bij elk asiel zitten er veel volwassen katten te wachten op een lief baasje. Een volwassen kat kan goed voor zichzelf zorgen, en een appartement hoeft geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rosalie48
4 jaar geleden
"Katten zijn solitair én sociaal" en dat kan ik beamen. De eerste 2 weken van mijn langdurig verblijf in het ziekenhuis is mijn kattin thuisgebleven, maar mijn dochter/schoonzoon kwam wel elke dag langs om haar aandacht te geven en met haar te spelen. Telkens geraakten zij bijna niet buiten en mijn kattin begon er steeds ongelukkiger uit te zien. Daarna is ze naar hen verhuist en het probleem was opgelost. Mijn kattin kan heel goed voor zichzelf zorgen, maar zij heeft duidelijk nood aan gezelschap. Zij kan niet alleen zijn en ze is ook nooit lang alleen geweest. Interessante blog: https://nl.pawshake.be/node/1252553
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar niet alle katten vinden dat fijn zoveel alleen zijn
Een Tamagotchi

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamagotchi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou persoonlijk geen huisdier nemen als het beestje 10 uur alleen in een appartement moet zitten, dat is niet alleen niet leuk voor het beestje, maar aan huisdieren moet je pret kunnen beleven, en dat kan denk ik niet zo goed als het baasje 10 uur per dag weg is.

Een hond is sowieso geen optie, denk aan het uitlaten, veel beweging is belangrijk voor honden.

Een poes/kat zou op zich nog kunnen, ze kunnen namelijk best een lange tijd alleen als er voer en water aanwezig is. Maar denk er wel aan, dat als je een jonge poes/kat neemt, deze (vaak) nog zindelijk gemaakt moet worden, en als je niet wilt dat heel het appartement vuil wordt... (Katten zindelijk maken is heel makkelijk, maar je moet er wel even de tijd voor nemen)

Vissen is een hele goede optie, ze kunnen lang alleen zijn, mits ze op den duur wel een keer eten krijgen natuurlijk.

Verder zou ik, als het baasje persé een huisdier wil, en niet een van de bovenstaande, een huisdier nemen dat lang slaapt, wanneer het baasje dan thuis komt, en het beestje wordt wakker, kan er dan nog even gespeeld/geknuffeld etc. worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poes of konijn (of ander knaagdier) kan prima op een flat. Deze dieren kunnen prima langere tijd alleen zijn en hoeven niet persé naar buiten. Natuurlijk moet je wel bereid zijn om ze 's avonds de nodige aandacht te geven. Neem er desnoods twee, zodat het dier aanspraak heeft. Het dier moet vooral bij je passen en je moet het laten wennen aan een bepaald ritme.

Veel mensen hebben vooroordelen wat betreft het houden van huisdieren door mensen die overdag werken. Ik heb zelf een hond en twee katten en mijn vriend en ik werken allebei fulltime. We hebben een grote tuin. De poezen mogen buiten. Met de hond loop ik voor ik ga werken een uur in het bos. Na het werk nog eens drie kwartier tot een uur. Hij weet dat zodra wij thuis komen first thing is dat hij gaat wandelen. Als we een keer eerder zijn moeten we dus wel meteen gaan. Zowel katten als hond zijn erg opgewekt, gezond en tevreden. Als ik overdag eens thuis werkt ligt hij uit vrije wil te slapen op de plek waar hij normaal overdag ook zit. Hij gaat mee op vakanties. Als we uiteten gaan kiezen we een restaurant waar hij welkom is en bij de meeste van onze vrienden is hij ook altijd welkom als we op visite komen. Natuurlijk hebben we wel een as gekozen dat rustig van aard is.

Ik ben er van overtuigd dat mijn dieren meer aandacht krijgen en een gezonder en vrolijker dierenleven hebben dan een heleboel huisdieren van wie de baas de hele dag thuis is, maar die te beroerd is om verder dan de straat met de hond te wandelen, het dier veel te dik laat worden, of huisdieren van wie de baas als prioriteit 1 de kinderen heeft, waardoor het huisdier altijd op een tweede derde of nog lagere plaats staat (niet dat dit naar mijn mening geldt voor iedereen met kinderen, maar het komt wel voor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2 poezen of 2katers.( oudere) zou ik wel willen. Ik woon in een flat zonder balkon. Helaas.
Parkietjes kunnen goed tegen alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ratten, muizen, spinnen, vliegen, zilvervisjes. Hebben helemaal geen onderhoud nodig. Sterker nog als je je huis je huis laat vinden je huisdieren het prachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat gdano!
Ik heb een cavia en het enige wat je ermee hoeft te doen is 's ochtends vers voer en drinken geven, en 1 of 2 keer per week verschonen, en als je er 2 neemt hebben ze gezelschap aan elkaar.

Of misschien een oude huiskat uit het asiel, dan red je een beest, want niemand wil die oude katten. En zo'n ouwe ligt toch de hele dag te pitten en soms wat eten als je brokjes en water neerzet en dan geef je 's ochtends en 's avonds van dat natte voer. Misschien hoor ik ben k geen expert ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hamster, cavia, konijn, poes, witte muizen, ratje, schildpad, kippen, haan, vissen, parkiet, papegaai, duiven en vast veel tropische soorten maar die ken ik niet.
Een hond kan echt niet. Niet voor zichzelf maar ook ECHT niet voor de buren. Mijn buurhondje keft vanaf het moment dat ze niet thuis, tot ze terug zijn. Zelfs onze meterdikke muur is daar niet tegen opgewassen. Verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van een wandelende tak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle gekooide dieren kunnen wel. Maar houd er wel rekening mee, dat sommige dieren solisten zijn, en andere helemaal gek worden alleen.
Hamsters zijn prima solo-dieren, die houden niet van gezelschap. Vogels daarentegen, kunnen vreselijk gaan krijsen bij gebrek aan aandacht.
Een aquarium of terrarium is een goed idee, met bijvoorbeeld kikkers, vissen of slangen. Hou je daar niet van, denk dan eens aan hamster.
Een hond of kat zou ik afraden, die hebben echt wel aandacht nodig. Zeker een hond kan compleet gestoord worden als hij zo lang alleen gelaten wordt, terwijl je met een kat het risico loopt dat hij gaat slopen of piesen in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een schildpad, kat, konijn, hamster, vis weet ik weel wat voor dier. Loop eens naar een dierenwinkel en vraag daar om advies over welke dieren je lang zonder menselijke hulp kunt laten.

Maar hier is mijn advies:
Ben je bang dat je dier alleen wordt? Dan neem je er toch 3 van. Dan voelen zij zich ook nooit alleen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk een kat want die is vrij onafhankelijk maar als je er bent kunnen ze het ook heerlijk vinden om bij je te zijn en als je informeert naar een bepaald soort ras die graag binnen etc zijn. Ook kan een konijntje leuk zijn of een cavia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb momenteel een logeerhamster en het lijkt mij dat je heel goed een hamster zou kunnen nemen. De tijd die jij aangeeft is de tijd dat de hamster lekker in zijn holletje ligt te slapen. Tegen de avond wordt ie wakker en komt hij in actie.
Je moet dan wel lekker veel met hem bezig zijn, daar heeft elk huisdier recht op, want je ontneemt hem tenslotte zijn vrijheid, en daar moet heel wat tegenover staan.
Dat is op z'n minst een grote kooi met veel vermaak. Een hamster vindt het leuk om opgepakt te worden en met je te spelen. Je zou hem eventueel 's nachts in een ruimte kunnen zetten, waar het deurtje lekker open kan blijven zodat hij lekker kan rondstruinen. Wel zorgen dat er geen ontsnappingsmogelijkheden zijn.
Alhoewel..... mijn kleine nichtje heeft een dwerghamster die zich tussen de spijltjes door kon wurmen, toen hij nog jong was. Dan ging hij een dagje lekker op stap. Nergens te vinden. Daarna kwam hij gewoon weer terug om in zijn holletje te slapen, daar waar het veilig is, en eten en drinken voor hem klaarstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schildpad, slang ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is in dit geval een (goud)vis het meest geschikt.
Die hoef je toch alleen maar wat eten te geven en de kom te verversen. Neem in dit geval zéker GEEN kat of hond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een cavia is erg geschikt huisdier die kan echter 10 uur alleen zitten maar dan moet je wel in het weekend wat meer aandacht aan hem schenken kun je dat niet garanderen en wil je regelmatig eens een weekendje of een weekje er tussen uit dan raad ik u aan om een dwerghamster in huis te nemen die kan tot 10 dagen met de nodige aanpassingen alleen thuis blijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je elke dag van de week 10 uur weg? Zo ja, dan komt geen enkel dier in aanmerking. Veel mensen houden alleen rekening mee met het sociale gedeelte van het dier ("een hamster slaapt toch overdag dus die zal jou niet missen"), maar je moet ook rekening houden met o.a. sanitaire verzorging, leren over het huisdier, dierenartsbezoekjes, misschien zelfs als het dier wat mankeert (dit geldt vooral voor zoogdieren, ook knaagdieren dus!) elke dag een uur fysiotherapie-oefeningen doen, en ga zo maar door. Een huisdier kan ziek worden, en jij als baas bent dan verantwoordelijk om zo goed mogelijk voor het dier te zorgen. Misschien heeft deze dan elke 2 uur dwangvoeding nodig, of medicijnen.

Een simpelrekensommetje:
24 uur in een dag
-10 (afwezig)
-8 (gemiddeld slapen)
-2 (ontbijt en avondeten maken en eten)
-2 (persoonlijke verzorging)
je houdt dan 2 uurtjes per dag over. Als je verder totaal geen andere hobby's hebt (tv, internet, vrienden, ...) dan zal het je misschien lukken...

Wil je zeker weten voor een huisdier gaan, hier zijn de meest "eenvoudige" huisdieren:
- goudvissen : minimaal 3 goudvissen in een enorm aquarium met genoeg waterplanten vooral waterpest, en een plek om te schuilen. Kost je 2x per week bodem zuigen, elke dag eten geven, 1x per week nieuwe plantjes erin en 1x per week de helft van het water verversen.
-wandelende takken: neem wel de indische. kost je voer zoeken en het terrarium natspuiten.

Absoluut niet:
- zoogdieren (ivm bovengemelde dingen. een ziekte of ongeluk zit in een klein hoekje, en dan heeft het dier echt meer van je tijd nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een vis die merkt dat niet anders iets van een hamster of een rat ofzo, ik zou geen hond of kat nemen dat zou zielig zijn. een vogel is ook iets die alleen kan zijn zolang je maar wel genoeg eten en drinken neerzet voor die diertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hadden hetzelfde probleem,een hond was onze eerste optie maar de baas van het asiel heeft ons dit afgeraden..het was heel zielig voor het diertje,..nu hebben wij twee katjes en dat gaat prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hamster .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goudvis of en guppie.
houd je wel van vissen, vindt e het leuke dieren?
ze kunnen best tegen alleen-zijn denk ik.

Toegevoegd na 6 minuten:
however: geef aandacht!
elk levend wezen is gebaar bij aandacht.

Toegevoegd na 1 uur:
is gebaat ipv is gebaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sen slang hoewel ik daar zelf nooit voor zou gaan vissen kunnen ook maar dat is ook zo onpersoonlijk. misschien vogels of ratten en op zich kunnen katten ook zonder baas voor een tijdje als je ze maar eten drinken en wat liefde geeft als je er wel bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goudvis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cavia/konijn/hamster allemaal wel geschikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn adviezen over geen huisdier nemen een uitstekend antwoord op de vraag. Het enige huisdier dat ECHT geschikt is voor iemand die echt nooit thuis is, is nu eenmaal géén dier. Hoewel een aquarium met een paar goudvissen zich ook wel redelijk zal redden. Ook dieren in kooitjes, mits goed uitgerust en-afhankelijk van het soort dier - eventueel niet alleen kunnen goed uit de voeten. Een konijn, cavia of hamster, neemt genoegen met elke (!!!) avond een paar uur uit de kooi voor wat beweging en gezelschap. Muizen en ratten zijn trouwens ook heel leuk.

Alleen uitgesproken sociale dieren, zoals een hond of een fret, of dieren die erg veel verzorging nodig hebben, zou ik niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo dikwijls en zo lang niet thuis bent voor een beest..kun je het best vlooien nemen..daar heb je geen omkijken naar.

Èn die voelen zich uitstekend zonder jouw aanwezigheid.

En als je dan (eindelijk) thuiskomt word je blij begroet..

Ze bespringen je zelfs van pure aanhankelijkheid..Wat wil je nog meer, hè?

Een beetje krabben zo nu en dan..maar dàt moet je er maar voor over hebben.

Maar nu even serieus: Ik zou iets nemen als b.v. een slang of een ander reptiel.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon zelf ook in een appartement en heb een baan dus ook regelmatig weg, voor mij was het al duidelijk dat ik beter geen huisdier kon nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ratjes zijn van nature nachtdieren, dus kunnen overdag prima alleen gelaten worden. Wel moet er in de avond ongeveer een uur met ze gespeeld worden, anders gaan ze zich vervelen. Natuurlijk hebben ze ook een grote kooi nodig met veel speeltjes. En onderschat ook het schoonmaak werk niet!
3 jaar geleden
Een baardagaam heeft niet veel aandacht nodig. Je moet hem wel levend eten geven maar buiten dat is het een zeer leuk en speciaal huisdier.