Eén van mijn parkieten krijgt 's nachts soms een paniekaanval. Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?

Hij vliegt dan totaal in paniek als een bezetene door de kooi! Daardoor raken ook de andere vogels in paniek. Ik heb al alles geprobeerd, met en zonder doek over de kooi, met en zonder lampje naast de kooi. Hij heeft het gemiddeld eens in de 10 dagen. Ze hebben geen parasieten of luis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Dit is gedrag wat vaak voorkomt bij vogels, vooral 's nachts. Ze schrikken ergens van en zien niet wat ze doen, ze gaan dus in paniek fladderen en vliegen door de kooi. Sommige kleurmutaties (bv albino) zijn nachtblind en hebben dit vaker.
Als mijn vogel het heeft doe ik snel een lampje aan en ga bij de kooi staan. Omdat hij tam is, pak ik hem en zet hem op een stok, hierdoor komt hij snel tot rust.
Bij mij hielp een klein nachtlampje heel goed. Niet te fel, maar net voldoende licht voor de vogels om te zien waar hun stokken zijn. (zo'n stopcontactlichtje voor kinderen vlakbij de kooi) Het is belangrijk dat een vogel in het donker zijn stok weer kan vinden. Maar soms schrikken ze gewoon... van een geluidje of beweging van een andere vogel en dan krijgen ze zo'n paniekaanval... daar is dan niet echt iets aan te doen, behalve dat lampje bij mij.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn agapornis roseicollis deed dat s nacht s ook en de dieren arts vertelde me dat ie dan droomt sneu voor t beest maar er zou verder niks aan te doen zijn. Het enigste wat aan te raden was was eens ander voer proberen maar dat had verder weinig effect op de mijne , maar wie weet werkt het wel bij de jouwne en je zou voor de zekerheid vitamine druppels door zn drinkwater kunnen doen misschien dat ie daar een goeie oppepper van krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn parkiet had dat ook, soms meerdere keren per nacht, afschuwelijk om te zien, maar er niets aan te doen, hij vloog keihard alle kanten op. Maar als het pijn ging doen werd hij wel wakker en dan even bijkomen en dan ging het ook wel weer. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling op de vorige antwoorden:

Je kunt het vogeltje voordat je naar bed gaat apart zetten in een andere kooi + een doek erover heen doen.
Zo worden de andere vogeltjes een beetje bespaard.