Hoe maak ik een wild poesje tam?

Ik heb drie dagen geleden een wild klein poesje gevonden bij ons in de tuin.
Nu wil ik hem of haar graag tam maken maar hoe doe ik dat, en wat geef ik hem of haar te eten en te drinken en hoe vaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K
Rieneke1
13 jaar geleden
wat moet ik me voorstellen bij wild?
hoe reageert het katje op (toe)nadering?
zit ze nu nog in je tuin, of heb je haar binnen kunnen halen?
Rieneke1
13 jaar geleden
het is trouwens een meisje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je heel zeker dat er geen moeder meer is?

Het beste antwoord

STAAR NIET naar de kat. Wij zijn snel geneigd te staren, omdat we de kat goed willen bekijken. Maar voor katten is staren een teken van agressie (onder katten geldt: wie het langst staart is de winnaar). Vermijd vooral de eerste dagen oogcontact. Praat veel, voer de kat op je gemak etc.

- Maak laag bij de grond contact met de kat. Als U nl. staat bent u gigantisch groot en dat is beangstigend voor de kat. Probeer op ooghoogte contact met hen te maken.

- Wanneer U oogcontact maakt, probeer dan regelmatig met Uw ogen te knipperen of te gapen. Knipperen en gapen zijn tekens van gerustheid onder katten: "Het is goed, ik ben nergens op uit."

- Zolang de kat wegrent voor U, kunt U haar het beste in de kooi laten. Stelt u zich eens voor: U haalt de kat uit de kooi, ze gaat er vandoor en kruipt angstig ergens onder waar u toevallig niet bij kunt... De kooi beschermt. De kat kan rustig vanuit haar veilige plek om zich heen kijken. Ze moet op den duur begrijpen dat het huiselijk gebeuren om haar heen geen pijn doet. Het wordt steeds interessanter om zoveel mogelijk mee te maken en te zien.

- Blijf stil zitten als de kat toenadering zoekt.

- Het kan weken duren voordat de kat naar u toekomt. Ze moet naar u komen, niet andersom.

- Als de kat te aaien is: aai kort, maar vaak over de kop en de rug.
Is ze op te pakken dan moet u dat zeker proberen. Wil ze weg, dan moet u haar ook meteen weer loslaten. De kat bepaalt het tempo. Door niet te forceren, zult u het vertrouwen van de kat sneller winnen.

- Als de kat niet meer zo bang is, kunt u bijv. een buurvrouw vragen of ze even komt kennismaken. Laat in het begin niet iedereen komen, want de kat vindt dit doodeng. U kunt natuurlijk het bezoek instrueren om de kat compleet te negeren.Zo went de kat aan mensen en geluiden zonder dat ze zich onveilig hoeft te voelen.

- Nodig de kat uit tot spel. Vooral touwtjes en speelgoedmuisjes zijn erg in trek bij katten.

- In plaats van eenmaal per dag langdurig aandacht aan de kat te geven, kunt u beter meerdere keren per dag een korte tijd aandacht geven.

NB. Laat touwtjes e.d nooit zonder toezicht liggen op de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is lastig; hoewel sommigen [http://samverhaert.blogspot.com/2009/09/hoe-een-poes-temmen-in-een-week.html] beweren dat het in een week kan.

Hoofdzaak is het vertrouwen winnen. En dat kan alleen door de kat niet na te jagen. Laat haar zichzelf verstoppen, en aleen eten halen als ze dat wil. Als ze door heeft dat jij niet tot doel hebt haar te vangen of in de buurt te krijgen zou ze toeneigingen kunnen vertonen.

Rieneke gaat zowieso zometeen met nog betere methodes komen, dus ik laat het hierbij ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t is nog klein maar er is hoop
laat het katje eerst wennen aan je huis en de omgeving
win het vertrouwen door veel aandacht te geven als je eten geeft hou het bakje vast zodat ze daaraan went
en zodra het kan laten steriliseren daar word ze rustig vn en voorkomt dat er nog meer zwerfkatjes komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een hoop kattenmelk en brokjes en geduld en liefde.

Melk en brokjes steeds dichterbij de deur zetten.

Op een gegeven moment weet de kat dat hij je kan vertrouwen en dan kan je hem langzaam gaan aaien.

Het zal wel een aantal dagen duren voordat hij zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is heel belangrijk hoe oud het katje is. Als het 6 weken is of jonger, dan is het nog vrij makkelijk. als het het poesje van de foto is, dan lijkt ze me een week of 7, 8. Je kunt het zien aan de oogjes. Zijn ze nog blauw, dan is ze heel jong, hoe meer de ogen verkleuren, hoe ouder ze is. Echt wilde poezen van een week of 9 zijn heel moeilijk nog te temmen. Als je echter geluk hebt, is het poesje op straat gezet door mensen waar ze geboren is en die op vakantie gingen (gebeurt dagelijks in juli en augustus) en dan is ze met een dagje wennen weer tam. Hoe heb je haar binnen gekregen? Als dat makkelijk ging, komt ze waarschijnlijk oorspronkelijk uit een huis. Laat haar vooral niet meer los tot ze geholpen is. Straatkatjes laten zich vaak met 6 maanden al dekken en kunnen dan moeilijk bevallen en slechte moeders zijn of te weinig melk hebben. Als ze wel echt wild is: veel paaien met heel lekker eten en niet teveel ineens verwachten. Als je haar voor iets moet behandelen, zoals vlooiendruppels, is het het handigst haar in een handdoek te wikkelen, dan kan ze alleen nog bijten en niet meer krabben. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) het beste is dat je het eerst naar de dieren arts brengt in geval van (dat het ziek is of hij/zij spuiten nodigt heeft.
2) je moet er heel veel met bezig zijn om het tam te maken
3) als je naar een dieren winkel gaat dan kan je altijd vragen wat het beste is voor het poesje. het beste is dat je het gewoon eten geeft en waneer hij/zij alles heeft opgegeten dan zou ik er gewoon bij doen. Laat gewoon een bakje of zo met water naast zijn eten bakje staan en verfris het water iedere dag.
Veel geluk met u poesje!!!!!!!!!!