Kan mijn baby-guppy een ziekte hebben?

En zo ja; welke?
De guppy is ongeveer 4 weken oud en sinds vanmorgen ligt hij/zij te drijven op zijn/haar zij (Dat is echt heel duidelijk te zien). We dachten eerst dat de guppy dood was, maar toen ik de kom zachtjes heen en weer schudde, bewoog hij/zij weer met het staartje. Ze/hij zwom daarna wel weer naar beneden, maar nu ligt hij/zij weer op het water oppervlak. Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik doen om het te verhelpen? (wat veel hij/zij-tjes! :D)
P.s: Dat plaatje is gewoon een voorbeeld van baby-guppies. Die bedoel ik dus niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu kijk ik weer in de vissenkom en zie als ze omlaag probeert te zwemmen, drijft ze vanzelf weer omhoog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat de guppy snel aan haar/zijn einde komt, de guppy doet het nog steeds. Mijn vader dacht dat het iets was met de blaas van de vis, want de guppy kan gewoon niet omlaag komen!

Het beste antwoord

Ik wil je niet teleurstellen, maar de guppy gaat dood, wss heb je te weinig zuurstof in het water gehad. Dit gaat echt niet meer goed komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat hij/zij heeft is zo niet te zeggen, het kunnen parasieten zijn maar die zie je niet met het blote oog, daar moet een uitstrijkje voor gemaakt worden. Je kunt met je vis naar een erkende vishandelaar gaan om te laten onderzoeken wat je vis heeft. Dit is over het algemeen gratis. Het is ook nodig om eventuele besmetting van andere vissen te voorkomen. Tot die tijd kun je hem/haar het beste apart in een bak zetten. Pak je vis niet met je handen want kun je zijn/haar schubben beschadigen. Pak je vis met een schepnetje. En als vissen gaan luchthappen dan zit er te weinig zuurstof in het water. Dat kan komen door zon, door ondiep water, of door rottende planten. Je moet het water dan verschonen. Een pompje met luchtbelletjes in het water zorgt voor meer zuurstof.

Toegevoegd na 31 minuten:
Dierenwinkels en Intratuin zijn geen erkende vishandelaren, zij weten heel weinig van vissen af. Een erkende vishandelaar verkoopt alleen maar dingen die met vissen te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm..
Het kan een ziekte zijn, of teveel gegeten. In dat geval is er waarschijnlijk niet veel meer te doen.

Daarnaast KAN heel goed het gevolg van een tekort saan zuurstof zijn in combinatie met te veel warmte / zon op de kom.

Je kan kijken of het aanvullen met zuurstofkrijg, koel water ze gaat helpen: Haal ongeveer de helft van het water uit de kom. Neem nu een schaal waar je met veel kracht koel water in laat spuiten, zodat er veel lucht in mengt. Gedurende een kwartier oid meng je in kleine scheutjes dit water er bij in. Niet te snel want het temperatuur verschil & de andere chemische samenstelling moeten door de vis langzaam opgepikt worden.

Als dit over een half uur geen effect laat zien, dan is het vrees ik te laat. Haal dan wel de gup uit de kom (Als er meer dan een in zitten) om te voorkomen dat een eventuele ziekte niet verder verspreid & maak de kom goed schoon. In dat geval vrees ik echter dat de andere dieren nu ook al besmet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang,dat hij/zij door de hitte zuurstof te kort komt en dat is helaas funest.