Hoe leer ik mijn katje van 4 maanden af om op het aanrecht te springen?

De plantenspuit werkt niet, gewoon neerzetten en negeren niet en tegen hem schreeuwen werkt niet (vind dat trouwens ook niet fijn). We willen ze geen tikken geven...... Hellup!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Gewoon in het gezicht blazen. Om de een of andere reden verstaan ze dat als 'fout'. Niet met water sprayen, want dat maakt ze valser tegenover jou. Tikken geven werkt toch niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn verschillende communicatieve signalen van katten die zij ook begrijpen wanneer ze door mensen gegeven worden. Communiceren met een kat zal je band met de kat wederzijds versterken.

* Blazen: het sissende blaasgeluid waarmee katten hun ongenoegen uiten wordt ook erg goed door hen begrepen als het door een mens voortgebracht wordt. Hiermee kan je je kat duidelijk maken wanneer ze ongewenst gedrag vertoont.

* Knipogen: een kat geeft een knipoog als je een kamer binnenkomt waar zij ligt, om te signaliseren dat alles veilig is. Ook een knipoog van een mens zal de kat geruststellen wanneer ze de kamer binnenkomt.

* Spinnen en tegelijk nagels uitsteken: de kat bedoelt daarmee dat hij zich veilig voelt bij je. Als ze het niet doet, is het niet zo erg. Elke kat doet andere dingen om te laten zien dat ze zich veilig voelt.

* Beide ogen langzaam sluiten: hiermee geeft een kat aan dat ze erg rustig en ontspannen is. Als mens kan je dit signaal gebruiken om die toestand bij je kat op te roepen of te versterken.

* Kopjes geven: katten geven kopjes aan elkaar als teken van affectie, of geven kopjes aan voorwerpen om een affectueuze stemming te signaliseren. Als mens kan je kopjes geven aan muren of meubelen om je kat in deze stemming te krijgen.

* Vastnemen bij het nekvel: een volwassen kat is te zwaar om veilig bij haar nekvel te worden opgetild. Wanneer je een kat echter stevig bij het nekvel vastneemt zonder ze op te tillen, zal ze zich heel erg rustig houden. De kat reageert nu enkel nog op zeer bedreigende impulsen. Dit is een instinctieve reflex die ervoor zorgt dat kittens zich stilhouden wanneer ze door de moeder gedragen worden, maar die bij volwassen katten blijft bestaan. Ook als je de kat op de arm draagt en je wilt niet dat ze wegspringt, kan je haar nekvel stevig vastnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Waarschijnlijk een speelsheid die hij wel afleert. Tot dan gewoon telkens terug op de grond neerzetten en voer en drinken voor de kat op de grond houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip voor als de kat herhaaldelijk op het aanrecht springt:

Elke keer dat ze op het aanrecht springt, zet je de kat eraf, gewoon ervan duwen. Dus niet zomaar zagtjes op de grond zetten.
U herhaald dat meerdere keren en als de kat stopt met springen geef je hem een koekje. Zorg wel dat je de kat niet te veel verwent ;-b, Alleen maar als je ziet dat de kat het beu is en wegloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de grond zetten terwijl je in je stem afkeuring laat blijken. Als je dit maar consequent volhoudt trek je aan het langste eind; je kat is alleen wat aan het puberen moet je maar denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekleed een stukje stevig karton (of wat je ook hebt) ter grootte van je aanrechtblad met dubbelzijdig plakplastic, en leg dat op het aanrecht.
katten vinden het vreselijk om kleefpootjes op te doen, plus het werkt ook als je er niet bij bent.
dit kwartje zal vrij snel vallen :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee,+1
Ivana
13 jaar geleden
Juist Rieneke, weer de beste tip. De kat koppelt het nare gevoel aan de aanrecht en niet aan de baas. Het heeft dus een blijvend effect bij aan- en afwezigheid.
+1
Een kat is van alles te leren, echter alleen maar op het moment als je de kat betrapt.
Betrap je de kat op iets wat niet mag, grijp dan de kat met geweld beet!
Kijk hen strak aan en roep dan hard, MAG DAT!
Blijf strak aan kijken en herhaal "mag dat"!
Wacht nu even, maar blijf hem aankijken, nu roep je" FOEI, MAG NIET!" En laat hem op de grond en jaag hem / haar naar buiten.
Vanaf nu, sta je boven de kat en die heeft voor dit soort zaken een heel goed geheugen.
Als het goed is, komt de kat wat later het goed maken, blijf nu niet mopperen, maar haal hem even aan en maak het ook goed.
Na een paar keer, hoef je alleen nog maar te zeggen"MAG DAT!" en de kat weet het.
Bij honden werkt dit natuurlijk ook.
Onze kat zat gisteren op de tafel waar boterhammen lagen met lekkere worst er op, hij keek er naar, maar meer niet, toen begon hij op een afstandje te ruiken, neusje in de lucht en kwam voorzichtig een stapje dichter bij.
Ik riep alleen "wat is dat?"en de kat sprong van tafel, wel heeft hij later een stukje gekregen als beloning voor zijn goede gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schreeuwen hoeft echt niet ,katten zijn heerlijk eigenwijs maar niet dom ,je kunt ze heel veel leren .
maar daar komt heel veel geduld bij kijken en heel standvastig zijn.
een kat leert iets niet meteen af ,dus steeds dezelfde handeling gebruiken als hij/zij iets doet wat niet mag.
mijn kat mag zeker niet op het aanrecht of tafel ,dat vind ik vies.
met water spuiten vinden sommige katten heel leuk dus zien dat als spel.
wat ze niet zo prettig vinden is aluminimumfolie.
leg een lang vel over de rand,gewoon een enkel vel .
wilt de kat erop springen dan heb je kans dat ze met het folie weer omlaag glijd op de grond.
pak dan het nekje rustig beet en duw haar kopje richting grond,niet pijn doen dat is niet nodig,schud een beetje heen en weer.en zeg heel duidelijk NEE!
vervolgens leg je de folie weer neer en blijf dit steeds herhalen.
maar houd vol ,verwacht geen wonderlijk gedrag na een week.
een kat is eigenwijs en zal het echt een flink aantal keren proberen ,maar als jij de baas blijft dan lukt het wel.
mijn kat is nu 6 jaar ,en hij weet zo goed wat hij wel en niet mag .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon wat water laten liggen op je aanrecht
een kat houd niet van natte pootjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijf je kat van het aanrecht afhalen. Erg moeilijk is het niet, het vergt alleen doorzettingsvermogen van het baasje.

Ook helpt het een woord naar hem toe te roepen. Roep iets van "ee" en haal hem dan van het aanrecht af. In de toekomst zal hij na het horen van het woord al minder vaak op het aanrecht springen. Het stopt op den duur echt wel.
Het is alsof je een klein kind leert van breekbare spullen af te blijven.

Maak geen uitzonderingen! Eenmaal verboden toegang tot t aanrecht altijd verboden toegang.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als straf kun je hem in het gezicht blazen. Ze weten dat gelijk dat ze fout zitten. Je doet ze hierdoor geen pijn en ook hierbij leert je kat dat het betekent dat hij fout zit.

Bron: Kattendeskundige uit een boek en eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben zelf 3 katten en het klinkt raar maar een keer een flinke tik helpt echt gr