Is dit een kersenbuikcichlide koppel of niet?

Ik heb deze 2 kersenbuikciclide gekocht bij de dierenwinkel in de buurt, maar ik twijfel of het wel een koppel is. Ze hebben wel een keer eitjes gelegd maar die waren de dag erna weg, dus ik weet niet of het een koppel is of dat het 2 vrouwtjes zijn. Weet iemand het antwoord?
De achterste vis op het plaatje trekt zich wel vaak krom, en ik heb gelezen dat dit balts gedrag is.

Picture for question
2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De verschillen tussen het mannetje en het vrouwtje bij kersenbuikcichliden zijn over het algemeen duidelijk te zien. Het mannetje wordt 10 centimeter lang terwijl het vrouwtje meestal 2 tot 3 centimeter korter blijft. Het vrouwtje heeft een gouden gloed over haar lichaam, meestal wat meer ogen op haar vin dan het mannetje en op haar buik is de rood/roze vlek goed zichtbaar. Bij het mannetje blijft deze hooguit wazig roze en gaat pas iets feller kleuren wanneer het koppel eitjes en jongen heeft. Het mannetje is te herkennen aan de puntige rugvin en aarsvin. Bij het vrouwtje is deze meer rond van vorm.

Op basis van deze beschrijving zou je eenvoudig aan jouw vissen moeten kunnen zien of je twee vrouwtjes hebt, of een mannetje en een vrouwtje.
2 jaar geleden
DriesDomhof
2 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar zou je het aan de foto die ik heb toe gevoegd niet kunnen zien? Want de een heeft op de rugvin wel veel ogen en de ander totaal niet. Dus dan is het wel een koppel?
Antoni
2 jaar geleden
Het is een mooie foto, maar wat ik beschrijf is geen wet van Meden en Perzen, dus het blijft moeilijk te bepalen of dit een koppel is.