Kan je gewoon latex gebruiken in een volière?

We hebben een volière en willen hem weer een witte en hebben latex in huis.Kan je hem daar mee witten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je de latex op een steenachtige ondergrond of op hout gebruiken?
Is het al eens behandeld geweest en zoja, waarmee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op steen en hout en ja het is al een behandelt geweest.
Ik weet niet met wat.

Het beste antwoord

Zoals ik uit je reaktie bij de vraag kan afleiden is dit het meest voor de hand liggende.

Muur of steenachtige ondergrond:
Deze kan je met latex afwerken als deze al eens met latex is afgewerkt. Kijk met spiritus of de verf afgeeft (dan is het latex) of met een natte vinger / klamme spons (dan is het veegvast) Veegvast kan problemen geven bij aanbrengen van een volgende watergedragen laag (latex), omdat het waterbestanddeel veegvast (kalk) mogelijk oplost.
Een (buitenkwaliteit acryl) latex zou het beste zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor een volière niet zo belangrijk is. Acryllatex is namelijk het beste te reinigen (ook binnen; weet niet waar de volière staat?)

Voor het hout:
Als het oppervlak er anders uitziet dan de muurverf (glansgraad, gladder), dan kan je er waarschijnlijk van uit gaan dat dit een terpetine-verdunbaar produkt is geweest.
Het is beter en duurzamer om hier dan een verf of dekkende beits op aan te brengen. Dekkende beits heeft dan de voorkeur, omdat deze vochtregulerend is.
Over deze laag kan je eventueel ook een acrylverf voor hout aanbrengen. (geen / minder schadelijke dampen voor de vogels bij aanbrengen en drogen)

Beide ondergronden:
Afhankelijk van het resultaat en duurzaamheid die je voor ogen hebt: reinigen met water amoniak-oplossing of rinser en eerst schuren (het hout) en laten drogen, alvorens de nieuwe deklaag aan te brengen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij wel, het probleem is natuurlijk wel dat je de vogeltjes pas weer los kan laten in je volière als de latex helemaal droog is. Ik zou ze niet in de volière laten als de muur of het plafond nog nat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat spreekt voor zich.Ze hebben al van zichzelf mooie kleuren.;-)
Latex is een optie.

Er bestaat ook speciale verf voor. Weet zo gauw de naam niet, maar het is vaak wel te koop op vogelbeurzen.

Mogelijk dat ze het ook bij een winkel als Welkoop verkopen.

Of dit: Universeel 2K verf. Zie link:

http://www.kk-forto.nl/U2kverf.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is voor een groot deel kalk op waterbasis.

Vogels hebben zelfs kalk nodig en bij mij kanbbelen ze onder op d emuur er wel eens aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben de binnenkant van ons kippenhok ook met latex geverfd(op waterbasis) het wil wel maar door het schoonmaken gaat het er in de loop van de tijd wel weer af.