Is in Nederland wonen te warm voor husky's?

Mijn overburen hebben een husky als huisdier, super lief beest, maar ik vroeg me af of in Nederland leven wel fijn is voor een husky. Het zijn immers honden die van oorsprong in koude gebieden leven en daar een dikke vacht voor nodig hebben. Passen deze honden zich aan aan het Nederlandse klimaat of is het eigenlijk veels te warm voor ze hier?

Alvast bedankt en fijne jaarwisseling.

2 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Wat fijn dat je je hier zorgen over maakt! Het is gelukkig niet nodig.
In Siberië is het in de zomer ook gewoon 30 graden, net als bij ons. Alleen Siberië heeft een extreem landklimaat, dit betekent dat de winters erg koud zijn en de zomers erg heet. Net als de rest van Nederland liggen Husky’s gewoon voor pampus in de zomer.
De vacht van de husky bestaat uit 2 lagen: een boven- en ondervacht. Deze dubbele vacht isoleert twee kanten op. In de zomer houdt het de warmte buiten en in de winter houdt het de kou buiten en de warmte binnen. Om deze reden is het dan ook een slecht idee om je Husky te laten scheren bij de hondentrimmer. Je neemt hiermee zijn natuurlijk isolatie weg en vergroot daardoor de kans op oververhitting.
SimonV