Het is Duitse Dog.
De Duitse Dog is ontstaan uit kruisingen van mastiff-achtige honden en windhonden. Deze honden werden gebruikt voor de jacht op groot wild. Er waren verschillende varianten (waaronder de “Deense Dog”). In 1878 werd een aantal van deze typen honden in Duitsland onder de noemer ‘Duitse Dog’ samengenomen, waarna een nieuwe rasstandaard werd opgesteld. De hond wordt ook nog wel eens Deense Dog genoemd, maar dat is dus niet correct.
In het buitenland heeft de hond de naam ‘Great Dane’ of ‘Grand Danois’ gekregen omdat ‘Duits’ voor sommige landen destijds te beladen was.
Op deze site worden Deense en Duitse dog overigens nog vrolijk door elkaar gehaald:
https://hond.vlaanderen/informatie/lijst-alle-hondenrassen/deense-dog/
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Prachtig antwoord. Het had best nog wat stelliger kunnen worden gemeld dat Deense dog een onzinbenaming is.