Hoe kan ik mijn kat het beste medicatie geven?

Mijn kat is extreem moeilijk als het om medicatie gaat. Ik heb al op internet rond gekeken en wat tips geprobeerd maar dit lukt bij mij niet. Zo heb ik hem al in een handdoek vastgepakt en geprobeerd om het pilletje in zijn mond te doen en hem daarna te laten slikken, maar hij spuugt het steeds uit. Ook raakt hij dan super gestrest en dit vind ik best wel zielig.

Daarnaast heb geprobeerd om het pilletje tot poeder te vermalen en het in zijn lievelingsvoer gestopt, Zaar hij kijkt er naar en neemt geen hap. Ook andere producten die hij lekker vindt, keurt hij dan geen blik waardig.

De medicatie die hij nodig heeft bestaat helaas alleen in pilvorm dus een vervanging kan helaas niet.
Herkend iemand dit en heeft diegene een goede tip voor mij?

2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Is het erg lastig de pil diep genoeg in de bek van de kat te krijgen, koop dan een zogenaamde pillenschieter. Pillenschieters zijn o.a. verkrijgbaar bij de dierenarts en zijn ook verkrijgbaar in een versie waar je eerst wat water in zuigt.
U klemt de pil in de punt van de pillenschieter, vervolgens opent u de bek van het dier en brengt de pil met de pillenschieter zover mogelijk achter in de keel. Zo moet uw dier het medicijn wel gelijk doorslikken, en kan het niet meer uitgespuugd worden.
https://www.medpets.be/pillenschieter/
fremar
2 jaar geleden
Ik doe het zo: ik kniel neer, met de enkels gekruist, en zet de kat tussen mijn knieën, met de rug naar mij toe. De kat zal proberen achterwaarts te ontsnappen, maar kan geen kant op. Met de ene hand druk je zachtjes aan weerszijden van de bek, en zodra hij die opent steek je het pilletje zover mogelijk achterin de bek. een pillenschieter kan daarbij helpen.
Geef direct na deze operatie een favoriet snoepje of andere lekkernij. Succes!
Rieneke1
2 jaar geleden
Heb je het al geprobeerd met easypill? Ik heb een poes die elke dag 2x een pilletje moet hebben voor haar hartje. Met easypill eet ze het zo op.

Als ik een keer geen easypill in huis heb hak ik het pilletje in stukjes. Dan neem ik zachtvoer wat bestaat uit "brokjes in saus" en ik prik met een vork een klein gaatje in zo'n vlees brokje en duw daar een stukje pil in.

Eigenlijk eet ze het op die manier altijd op. Ga ik over tot trucjes als vermalen tot poeder dan eet ze het niet.