Iemand haalt haar hond niet op na meerdere afspraken, blijft het wel haar eigendom?

Een kennis heeft haar puppy bij mij afgeleverd, omdat zij 3 weken op vakantie ging en daarna ging verhuizen. De puppy is 6 maanden en is nu al iets meer dan twee maanden bij mij. De eigenaar van de pup zegt nu al 3 weken de pup op te halen, maar ze komt telkens niet haar afspraak na. Het lijkt mij voor de pup niet goed als dit nog langer duurt. De pup is ondertussen gewend aan onze routine en luistert ook naar ons. Wat zijn mijn rechten? Wat als zij de pup pas over 5 weken ophaalt, kan zij die dan zomaar weer meenemen?

2 jaar geleden
1.8K
criseyde
2 jaar geleden
De hond blijft volgens mij juridisch gezien haar eigendom. Mogelijk zou je wel kosten in rekening kunnen gaan brengen. Check het eens bij het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/

Antwoorden (1)

Ja, het blijft haar eigendom.
Bezit is in het Nederlands vermogensrecht het houden van een goed voor zichzelf (art. 107 eerste lid, Burgerlijk Wetboek Boek 3).
De wet onderscheidt bezit van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is.
Men verkrijgt onder meer bezit door overdracht (zoals bij koop).

Je zou wel kunnen aangeven dat als de puppy binnen een maand niet opgehaald is:
- je ervan uitgaat dat ze afstand van de puppy doet en je hierbij eigenaar van het beestje wordt, ook in het belang van het dier; of
- je kosten in rekening brengt voor het onderhoud van het dier.
.
Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een roerend goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie of inspanning niet is betaald. Als er afspraken over onkosten zijn gemaakt, hoef je de puppy niet terug te geven als deze niet betaald zijn.
SimonV
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Klopt wel, wat hierboven staat, maar het is niet het hele verhaal. Google eens op retentierecht.