Verschil inzicht over levenseinde kat: wat nu?

Hallo, mijn lieve kater zit helaas in zijn laatste levensfase. Hij was zeer levendig tot voor kort, maar is sinds 2 weken verzwakt en moe. Er is een tumor in zijn long geconstateerd. Hij is waarschijnlijk niet meer te behandelen en aan zijn laatste maand of weken begonnen. Ik heb hem de beste behandeling gegeven: er is vocht afgetapt, zuurstof toegediend, plus medicatie en een nacht opgenomen. Nu wilde ik mijn poes graag mee naar huis nemen voor een waardig afscheid. Ik ben toen door de dierenkliniek ontzaglijk onder druk gezet! Ik mocht hem alleen mee, als ik diezelfde dag euthanasie zou doen. Maar na de behandeling (600 euro), was hij zichtbaar opgeknapt. Bij mij thuis heb ik alles gedaan voor hem: zuurstoftank van 350 euro gekocht, hij eet nog brokjes en ik voer bij met pipet, hij spint nog en kan nog goed lopen. Het zijn waardevolle momenten voor hem en ook voor mij als zijn trouwe baasje. Ik wil niet onder druk al euthanasie doen als hij nog levenskwaliteit heeft. Als hij verder achteruit gaat, doe ik dat wel. Maar ik denk dat hij nog een 5 dagen/weekje mee kan. De dierenkliniek zet mij nu zeer onder druk dat ik mijn beestje al morgen moet inslapen. Terwijl hij nog geniet van in de zon liggen en ik dus ook nog even tijd kan hebben met hem. Kab ik verplicht worden mijn lieve dier te laten inslapen onder druk? Het verstoort mij enorm in mijn verwerking dat die kliniek mij zo bedreigt hiermee. Ik wil hem een rustig, waardig afscheid geven. Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Niemand kan jou verplichten. Maar ik denk dat de dierenarts beter weet hoe het met je kat is dan jij.
Ritsuka
2 jaar geleden
Veel dieren verbergen hun pijn, je dierenarts heeft meer ervaring met weten of je kat pijn lijdt.
Z512099
2 jaar geleden
Neen, de dierenkliniek kan u niet verplichten, uw kat heeft door de tumor waarschijnlijk veel pijn en euthanasie is dan nodig, maar laat dat thuis gebeuren in zijn vertrouwde omgeving en terwijl u bij hem bent en doe dat in de week die komt.
Sterkte toegewenst.

Antwoorden (2)

“Terwijl hij nog geniet van in de zon liggen”: dat is helaas jouw interpretatie. De kat kan het je niet zeggen. Als een kat in de natuur zou laten zien dat hij pijn heeft, is hij een kwetsbaar doelwit. Dus het beestje kan in stilte lijden zonder dat je dit kunt zien.
Als je het belang van de kat vooropstelt, zou ik het advies van de dierenkliniek volgen en het uit zijn lijden verlossen.
In ieder geval sterkte.
SimonV
2 jaar geleden
Bedenk dat de kliniek je niet onder druk zet om jou het leven zuur te make. Je kan ervan uitgaan dat ze deskundig en objectief zijn. Je bent duidelijk een heel goed baasje, maar bedenk dat het moeilijk is een kat te lezen: ze zijn meesters in het verbergen van pijn en ongemak. Spinnen kan trouwens ook een teken van pijn zijn: veel stervende katten spinnen. En dan nog een bedenking: waarom tot het uiterste gaatje gaan? Wil je het risico lopen dat je katje over een paar dagen ineens vreselijk achteruit gaat? Dat kan heel snel gaan. Is het dan niet liefdevoller tegenover je kat hem nu, liefst thuis, ik te laten slapen? Ik heb zelf al heel wat katten moeten laten gaan, en als ik terugkijk heb ik spijt dat ik sommige niet eerder los heb kunnen laten. Ik wens je heel veel sterkte!
Rieneke1