Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een hond een eventuele ziekte van een teek doorgeven op mensen door middel van speeksel?

Ik vroeg me dus opeens af, als een hond een ziekte op heeft gelopen door een teek, kan dit dan overgebracht worden op mensen door middel van speeksel? Heel random gedachte, maar vroeg het me spontaan af.

2 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet mogelijk.
De ziekte van Lyme wordt alleen overgebracht door tekenbeten. Je kunt de ziekte niet op een andere manier krijgen.
Bron: https://tegenteken.nl/ziekte-van-lyme/
Recent, mei/juni 2021, is een boek verschenen over de ziekte van Lyme. Getiteld: Lymeziekte. Ondertitel: Over teken, tekenbeten en tekenbeetziekten.
Onder andere over schapenteken die het encefalitisvirus met zich meedragen; dit virus is veroorzaker van hersenvliesontsteking bij mensen (schapenteken zitten graag op mensen). En teken die bij mensen een allergie voor rood vlees kunnen veroorzaken.
Auteur: Joppe Hovius, hoogleraar inwendige geneeskunde in Amsterdam. Uitg. Lias, 136 pag., 12,50 euro.,
(Lees meer...)
Toegevoegd op 02 juli 2021 14:09: tekst
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding