Vertrouwd mijn puppy mij niet?

Hoi hoi, mijn pup (mechelse herder) van 12 weken heeft al 2 keer eerder zo'n schoen kauwbotje gekregen wat super goed ging, maar vandaag probeerde ze een groot stuk door te slikken die nog vast zat aan haar tand... ze raakte lichtelijk in paniek dus ik schoot te hulp maar ze deed haar bek maar niet open... ze bleef kokhalzen en ze bleef in paniek dus ik heb haar in een soort houdgreep gepakt en haar mond open gekregen met veel pijn en moeite (van mijn kant) en kon het botje losmaken van haar tand en gehemelte en zag dus dat hij al half in haar keel zat... ik schrok hier heel erg van. Maar het moment dat ik hem los had greep ze er meteen weer naar en beet dus mee in mijn hand, dus hetzelfde verhaal in de houdgreep moest ik hem weer terug zien te krijgen... heb het botje niet meer teruggegeven uiteraard vanwege angst.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet... het botje was volgens de dierenwinkel eigenaar namelijk ook bedoeld voor pups, en het tweede gedeelte waar ik heel erg mee zit is dat het voelde alsof zij mij niet vertrouwde met het afpakken... heeft iemand hier ervaring mee en/of kan iemand mij helpen?
Heel erg bedankt!

Mvg J.

2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ik snap helemaal dat je geschrokken ben! De pup was al in paniek en dan is het logisch dat hij van zich afbijt, en als je het vanuit de pup bekijkt speelt er nog iets mee. In de natuur geldt wat je hebt mag je houden en deel je niet met iemand anders.
Dit moet de pup uit het oogpunt van veiligheid wel leren, en dat kan je best goed oefenen. Geef je pup een lekker kluifje en zorg dat jij iets heel lekkers hebt, bijv. een stukje worst of kaas. Laat de pup even kluiven en loop dan rustig langs de pup en laat het lekkers vallen bij de pup, loop gewoon door. De pup gaat dan ervaren dat het leuk is als er iemand in de buurt is. Herhaal dat een aantal keren, stopt de pup met kluiven, gooi dan wat lekkers weg van de pup en als de pup wegloopt pak je het kluifje rustig op. Geef het kluifje weer en herhaal dit. Als dat goed gaat, zorg je dat je 2 dezelfde kluifjes hebt en dan krijgt de pup het kluifje en laat je hem weer even kluiven, dan roep je de pup en laat het andere kluifje zien en geef hem dat, pak rustig het andere kluifje op. Dit kan je ook bij speeltjes doen, als hij daar ook bezitterig op is. Bij de voerbak maak je het ook ontzettend leuk, gooi regelmatig iets lekkers in de voerbak terwijl de pup staat te eten. Niet met je handen in zijn voerbak (ik zou dat zelf ook niet willen als ik zit te eten). Zie je dat de pup verstart, loop iets verder weg en gooi weer wat lekkers in de bak. Ga zo snel mogelijk op puppycursus want daar kunnen ze je hier in ondersteunen.
jodyenboyke