Hoeveel cm lang is kitten bij geboorte?

Onze kat is zwanger, bij de dierenarts een echo gehad en zij zei dat ze zwanger is.. Vervolgens zei ze: het komt denk ik al bijna.. daarop antwoorde ik: hoezo denkt u dit? Daarop wist ze geen antwoord. Ze vertelde dat ze 5cm lang waren de kittens. Dit was 1,5 week geleden.. nu is mijn vraag hoeveel cm zijn de kittens als ze geboren zijn? Want volgens mijn berekening is ze 7 weken geleden krols geweest.. dus ik snap niet helemaal waarom de dierenarts dan dacht dat het bijna komt. Daarom de vraag hoeveel cm zijn kittens dan weet ik of het misschien toch bijna al komt. Ze is wel echt dik en slaapt veel, en is onrustig.. iemand enig idee? Vaker iemand zon ervaring gehad

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.3K
BonBonvanJohn
3 jaar geleden
zwangerschap bij poezen duurt gemiddeld 9 weken. dus ik denk dat de dierenarts gelijk heeft. In de laatste weken groeien de kittens heel hard. Bij kittens moet vooral het gewicht goed in de gaten gehouden worden, niet zozeer de lengte. lengte ligt tussen 10 en 15 cm. Ze wegen meesstal rond de 100 gram bij geboorte. hoe zwaarder hoe beter. Houd eventueel extreem lichte kittens (<85 gram) goed in de gaten. Zeker als er 5 kittens of meer worden geboren. De zwakkere kittens worden vaak bij moeders tepel weggedrukt waardoor bijvoeren in een later stadium noodzakelijk wordt.

Antwoorden (1)

Bij de geboorte is een kitten minstens 11 en maximaal 15 centimeter lang en het gewicht ligt tussen de 70 en 135 gram.

Een dracht duurt ongeveer 58 tot 65 dagen. Hoe groter het nest, hoe korter de dracht over het algemeen duurt.
Ruim voor de bevalling neemt de buikomvang van de poes ruim toe en de melkklieren beginnen wat op te zetten.
Vlak voor de bevalling wordt de poes wat onrustig en kan het opvallen dat het dier soms een helder, taai, soms iets melkachtig wit slijm verliest. Dat is dan het teken dat de ontsluiting en de bevalling binnen 24 uur zullen plaatsvinden.
Amadea