Zou ik nog op deze shetlander van 130 cm kunnen rijden als ik 62 kg weeg?

Ik heb dus een grote verzorg shetlander daar rij ik soms op maar ik zit te twijfelen die shet is 1.30 ofzo
En komt bijna tot mijn navel net boven mijn heup maar ik weeg zelf bijna 62 kilo dus ik weet nie of ik te zwaar ben voor haar kan ik hier iets meer over te weten komen

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Daar is geen algemeen antwoord op te geven. Als-tie gezond en in goed conditie is zou dat goed moeten kunnen, maar het hangt er ook van af hoe 'zwaar' je zit. Sommige ruiters werken hun paard nu eenmaal altijd tegen, terwijl andere hem juist helpen met hun gewicht.
En in galop moet je sowieso niet diep gaan zitten.
De test is overigens of je pony vlot en makkelijk galoppeert. Gaat-ie 'sjouwen', dan ben je te zwaar. En/of zijn conditie is onvoldoende.
Je kunt het ook zien in draf. Als je net even iets meer vraagt moet-ie de passen ruimer gaan maken. Als hij dat niet doet, maar het tempo versnelt, dan is dat een indicatie dat hij het te zwaar heeft.
Let wel op je houding. Bij zo'n pony is het lastig om je kuit er aan te houden, waardoor je knie los komt te liggen. (zoals op de foto). Dan ga je per definitie zwaarder zitten. Voor het gevoel van de pony dan, omdat je dan steeds net iets achter blijft in de beweging.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje wel
Het kan, maar of de shetland pony de kracht heeft en het aankan is de vraag.. persoonlijk zou ik het niet meer doen.