Wat kan ik doen als mijn hond steeds agressiever wordt?

Hallo allemaal,
Ik heb sinds 2 jaar een ruwharige teckel die steeds agressiever blijkt te worden.

Ze was in het begin heel aanhankelijk en super lief, je kon haar optillen en ze gaf geen kik.
Sinds 4/5 maanden gromt ze als ik of mijn vriend haar oppakken/haar aaien en bijt ze de andere hond (ook een teckel die jonger is).

Ik snap niet wat ik kan doen.. ze krijgt genoeg aandacht, wandelen 3x per dag en is bijna tot nooit alleen.

Help!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien heeft ze ergens pijn die erger wordt als ze wordt aangeraakt. Het beste advies is een bezoek aan de dierenarts! Die kan haar onderzoeken en nagaan wat er precies met haar aan de hand is. Dus maak een afspraak met de dierenarts, zo raad ik je aan!
Rieneke1
3 jaar geleden
Wat Antoni zegt is ook het eerste wat in mij opkwam.
Ritsuka
3 jaar geleden
Precies, klinkt of ze pijn heeft

Antwoorden (1)

Wat in de reacties al gezegd is, is de 1e stap altijd de dierenarts! Realiseer je dat er al veel signalen vooraf gaan aan het bijten. En is het altijd nodig om de hond op te tillen? Hij heeft 4 pootjes gekregen en honden vinden het echt niet allemaal fijn. Het over de hond heen buigen kan al stress geven. Zie je de oren naar achter gaan, zie je oogwit, en gromt de hond? Stop gelijk! Als je al die signalen overslaat, zal de hond de enige mogelijkheid die hij over heeft inzetten en dat is bijten. Bovendien is het ook nog belangrijk hoe de hond wordt opgetild. Bij de buik is het erg gevoelig, dus dat vinden de honden meestal niet fijn. Een hand bij de borst en andere hand om de achterhand is prettiger voor de meeste honden.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik til de hond op als ze naar boven wilt, ivm traplopen en slijten van het kraakbeen.
Het probleem is dat ze de ene keer niks doet en de andere keer heel gemeen oogt.
Als ze bv op bed ligt en ik wil haar van het bed afhalen is het feest.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Ja, ik snap waar het probleem ligt, als je als een prinsesje op het bed ligt, is die plek heel belangrijk voor haar, ze wil nog even lekker blijven liggen. Je zou haar ook kunnen lokken met iets lekkers. Jouw hond wil de "bron" het bed, die blijkbaar heel belangrijk is voor haar, verdedigen. Je zou er ook voor kunnen kiezen de hond niet meer op het bed toe te laten. Hetzelfde kan gebeuren met de bank, een speeltje of een kluifje. Ik adviseer je toch naar een hondenschool te gaan, waar je hulp kan krijgen.