Wie ruimt de poep van een blindengeleidehond op?

Tijdens het diner kwamen we hier gek genoeg op. Een blinde ziet het natuurlijk niet, dus hoe komt hij of zij opruimplicht dan na?

2.2K
Ritsuka
3 jaar geleden
De honden worden wel getraind om op bepaalde plekken de behoefte te doen
LeonardN
3 jaar geleden
@lieveheersbeestjeee Wie ruimt de poep van een hond, waarvan de poep niet door het baasje wordt opgeruimd, op?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
oh dus net als bij binnenkatten het geval is ? die schijten alleen maar op de kattebak als ze het goed geleerd hebben na een paar weken al als jong kitten.

Het beste antwoord

Volgens KNFG Geleidehonden zijn blinden en slechtzienden met een hulphond vrijgesteld van de opruimplicht. Voor andere assistentiehonden verschillen de regels per gemeente.

Overigens zijn er wel slechtzienden die toch de poep van hun geleidehond opruimen. Hoe? Door goed het ritme van hun hond te leren kennen, zodat ze ongeveer weten wanneer er poep op valt te ruimen. Hoe ze die dan vinden? Door met het poepzakje om de hand langs de rug van de hond richting de drol af te dalen, zo legt een expert uit aan Vice.
fremar
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) geeft alleen de eigenaar of houder van een hond, die zich vanwege zijn handicap of beperking door een geleidehond of sociale hulphond laat begeleiden, vrijgesteld is van de opruimplicht. Er zijn ook opruimmiddelen te koop waarbij het minder nodig is om te bukken bij het opruimen van de hondenpoep. Deze poep blijft dus liggen.