Paren broer en zus hond met elkaar?

We dachten eraan om 2 pups te adopteren, een vrouwtje en een mannetje uit hetzelfde nest. Maar we vragen ons af of die dan later misschien met elkaar zouden paren. En mocht dat gebeuren, gaan de pups daarvan dan ongezond zijn? We begrijpen wel dat steriliseren een oplossing is, maar dat even terzijde dus.

3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Natuurlijk gaan die met elkaar paren. Waarom zouden ze dat niet doen?
Dat is dan wel inteelt, dus de kans op pups met en afwijking, of gewoon een zwak gestel, is groot. Hoe groot is niet precies te zeggen, dat kan per ras erg verschillen.
En het betreft een kans. Best goed mogelijk dat er niks aan mankeert, maar evengoed kunnen het allemaal minkukels zijn.
3 jaar geleden
Ja, en dan krijgen ze mankementen en vaak aandoeningen. Ik zou ze zoiezo laten helpen zodat daar geen kans voor is. Of voor 2 vrouwtjes gaan of 2 mannetjes uit hetzelfde nest, dan heb je ook geen kans op dat soort incidenten.