Bestaat er ook een hondenras dat heel erg lijkt op een havenezer?

Hallo ik vroeg me af of er ook een groter hondenras bestaat die qua karaker heel erg op een havenezer lijkt omdat ik had gelezen dat alle miniatuur hondjes lijden aan onderanderen chronische hoofdpijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat voor karakter eigenschappen zoek je?

Antwoorden (1)

De hoofdpijn bij de kleine rassen wordt veroorzaakt door het ras alsmaar kleiner te fokken. Daar is blijkbaar vraag naar, omdat ze dan steeds meer gaan lijken op baby's, en meer ontroering oproepen bij de mens. Het gevolg daarvan is, dat de hersenen niet meer passen binnen de verkleinde schedel en dat veroorzaakt die druk en dus die hoofd pijn.
Als je een van die kleine rassen in het normale formaat wilt, dus niet de mismaakt vorm, wendt je dan tot de rasvereniging en kaart dit aan. Vraag om een goede fokker die een HOND fokt zonder de mismaakte vorm/schedel.
Ik zou niet durven zeggen of er bij de kleine rassen nog oorspronkelijke vormen worden gefokt, of dat alle fokkers op het verkeerde pad zijn beland.
Alle andere kleine rassen die op dit havanezer-ras lijken zijn ook niet gevrijwaard van deze foute foklijnen. Wees wijs en kijk goed rond. Misschien een keer naar een hondententoonstelling om wat meer te vragen en te vergelijken?
Ivana
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ik zou de vraagsteller aanraden naar het asiel te gaan voor een hond. Waarom zou je een hond van een fokker kopen als er nog honden in het asiel zitten die ook een baas zoeken? Ieder goed asiel kan de vraagsteller voorlichten over de honden(rassen), hun geschiedenis en hun verzorging.
Ivana
3 jaar geleden
@Antoni: Met jouw advies heeft de vraagsteller nog geen antwoord op de vraag waarom sommige honden last hebben van chronische hoofdpijn.
De keuze voor een asielhond ligt in een totaal andere hoek, ofschoon je reactie in het belang van asielhonden natuurlijk wel hogelijk te waarderen valt!