wat kan je preventief doen tegen ectropion bij je kat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij een lichte vorm van entropion kan het oog beschermd worden door het aanbrengen van een vette oogzalf. Dit voorkomt verdere beschadiging van het gezichtsvermogen.
Als je het oogje afveegt: doe dit voorzichtig. Door constant tranende ogen af te vegen, kunnen de onderoogspieren en pezen nog verder uitrekken, waardoor de ectropion verergert.

In de meeste gevallen is het inkorten van het ooglid de beste behandeling.
Preventief kun je er verder weinig aan doen. Antropion is in veel gevallen een aangeboren probleem. De vorm van de kop, de oogspleet en huidplooien spelen hierbij een rol. Als het aangeboren is, krijgen dieren vaak in hun eerste levensjaar al klachten.
Bij bepaalde rassen komt entropion vaker voor, bijvoorbeeld bij Labradors, Engelse buldoggen, Golden retrievers, Shar-pei’s, Rottweilers. Bij de Perzische kat, Maine Coon en Britse kortharen komt entropion ook vaker voor.
Het komt soms voor dat een dier door een andere pijnlijke aandoening aan het oog last krijgt van entropion. Door entropion wordt de irritatie aan het oog alleen maar verergerd. Voor een volledige behandeling is het belangrijk dat in dit geval ook het eerste oogprobleem behandeld wordt.
SimonV
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Preventief kan je eigenlijk niets doen, behalve niet fokken met bepaalde rassen en deze ook niet aanschaffen.