Vanaf hoe oud mag een shetlander beginnen met mennen?

Hij word in juni 3 schijnt bij 2 en een half al te mogen starten starten met wennen aan tuig longeren klopt dat ik word in april 23 krijg een sulky cadeau en wil wel graag weten waneer die mag beginnen met het echte mennen
Hij is 30 april karig zie ik in zijn papieren

2.3K

Antwoorden (2)

Je kan nu rustig beginnen met wennen aan het tuig, dat er "iets"achter hem aankomt (je loopt met de teugels achter hem. En rustig sturen, halt leren houden en stemcommando's aanleren. Rustig opbouwen geeft veel meer vertrouwen.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Een pony is pas helemaal uitgegroeid als-tie 5 en een half is. Later dan een paard.
Dus 2,5 is best wel jong om hem aan het werk te zetten. Gewoon bewegen is daarentegen juist heel goed voor de ontwikkeling. Dus ja, je kunt er op die leeftijd al voorzichtig mee beginnen, maar vraag niet te veel. Een veel gemaakte fout is longeren op een te kleine cirkel, minder dan 15 a 20 meter voor een groot paard. Dat geeft extra belasting op de spronggewrichten, wat vooral voor een jong paard ongewenst is. Zie je aanvankelijk niks van, maar hij is dan gewoon 5 of 10 jaar eerder versleten.
Je kunt een paard op deze leeftijd zeker ook al leren om 'onder appel' te staan. Ho is ho, en stap is stap. En ga er gerust mee langs de weg wandelen, door de berm, zodat-ie verkeersmak wordt.
3 jaar geleden
Beritnieuwenhuizen
3 jaar geleden
Ik heb geen pony maar een shetlander die mogen al vanaf 3 jaar zeggen ze en iemand die er een heeft die ik ken zegt het ook
teusvh
3 jaar geleden
Is een Shetlander geen pony dan?
Geloof niet alles wat ze je vertellen.
Op zo'n jonge leeftijd kun je nog makkelijk de rug en gewrichten (kogels en sprong) overbelasten. Dan is het kraakbeen nog teer en zacht.
10 of 15 jaar later wreekt zich dat, en is-tie gewoon versleten.
Krakende en pijnlijke gewrichten.
Terwijl een Shet makkelijk in goede gezondheid 25 of 30 moet kunnen worden.
Beritnieuwenhuizen
3 jaar geleden
Nee shetlander weet inmiddels mag met 2,5 al beginnen met beleren en het echte werk bij 3