Waarom worden hamsterwatten nog verkocht in dierenspeciaalzaken als ze zo gevaarlijk zijn?

Ze heten hamsterwatten, maar blijken levensgevaarlijk te zijn voor hamsters.

Dat een supermarkt zoals de Lidl een keer een actie heeft met betrekking tot hamsterwatten, vind ik ook niet goed, maar valt wel te begrijpen want ze hebben zich er niet echt in verdiept.

Maar waarom worden hamsterwatten nog verkocht in dierenspeciaalzaken? Hier zouden ze toch moeten weten dat hamsterwatten levensgevaarlijk zijn?

3 jaar geleden
1.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Leuke vraag.
Bedenk echter wel dat men ook nog steeds sigaretten verkoopt in mensenwinkels met de weet dat deze schade toebrengen aan mensen.
Het is wellicht niet zo dat ALLE hamsterwatten gevaarlijk zijn. Wellicht verkopen dierenspeciaalzaken tegenwoordig al weer van een ander materiaal. Misschien leuk om eens te vragen bij zo'n zaak wat hun visie op dat product is.
Er zullen altijd mensen zijn met de vraag naar een bepaald product ondanks de vermeende risico's, er zullen altijd verkopers zijn die die producten willen verkopen. Dierenwelzijn is niet altijd nummer 1 bij zogenaamde "dierenliefhebbers", je hebt zo'n beestje toch voornamelijk voor je eigen plezier, en de verkoper zal er zijn brood mee verdienen.

Antwoorden (2)

Het is niet verboden en er is blijkbaar vraag naar.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
+Daarnaast is het de vraag of dierenverkopers altijd het beste voor een dier over hebben. Als ik het beste voor een dier over zou hebben, zou ik deze niet verkopen (noch kopen).
Hamsterwatten zijn volledig verteerbaar en overal te koop. Ga er dus van uit, dat ze niet gevaarlijk zijn.
(Zoobest Hamsterwatten eetbaat assorti).
Je hamster kan met dit nestmateriaal de perfecte slaapplaats creëren. Dit puur natuurproduct is volledig verteerbaar en daardoor dus veilig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Het zou natuurlijk best kunnen dat dit product niet schadelijk is, maar in de verkooplink beginnen mensen al direct waarschuwingen te geven (hoeft natuurlijk wederom niet per se voor dit specifieke product te gelden). Maar wat je nu dus vooral doet is een vreemde drogreden. Of eigenlijk twee.
-De fabrikant meldt dat het veilig is > Het is veilig
-Deze hamsterwatten zijn veilig > Alle hamsterwatten zijn veilig Er zou op zich iets aan de hand kunnen zijn als:
Vroeger verkocht men wel onveilige hamsterwatten, maar vandaag de dag is men over op een andere type hamsterwatten die wel veilig zijn. Dit product ZOU daar dan een voorbeeld van kunnen zijn. Maar zoiets lees ik ook niet echt in je antwoord. "Ga er dus van uit, dat ze niet gevaarlijk zijn."
Tja nu is dat ook niet het sterkste bewijs, maar in dit hamsterforum wordt daar toch net wat anders over gedacht:
https://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=26773
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gevaar is dat ze zich vast draaien om de nek en zichzelf verwurgen