Is schreeuwen tegen je hond slecht?

Ik doe het niet vaak hoor. En als ik het doe dan vind ik het ook vervelend om te doen, maar soms luistert ze niet op momenten dat ze echt moet luisteren en dan heb ik het gevoel dat gewoon praten al helemaal niet werkt. Is het erg als je soms tegen je hond schreeuwt?

3 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Nee, ze gaan er niet dood van, en wij zijn ook mensen. Laatst heeft een bekende collega van mij, een leuk stukje geschreven over de huidige positieve opvoeding en je hond begrenzen(eens bij de "lurven" pakken). Wat ik aanraad is te zorgen dat je eigen emoties niet de overhand nemen, dus eerder grenzen aangeven op een rustige manier. Kijk ook eens goed waarom de hond op dat moment niet luistert, want er is wel altijd een reden. Als je hond iets interessant ziet of ruikt kan je inderdaad soms roepen tot je een ons weegt. Zinloos, wacht even tot de hond stopt met dat gedrag en roep hem dan, en beloon gewenst gedrag. Even bij de lurven pakken is ook een dingetje.....ik hoef dat niet eens te proberen bij mijn hond, dan zou hij helemaal ontredderd zijn en mij niet meer vertrouwen. Even mopperen is hier genoeg. Een andere hond kan je best eens stevig bij zijn halsband pakken en zeggen dat het klaar is. Het mag in ieder geval geen angstige ervaring worden!
jodyenboyke
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Mijn hond mag al eens niet onmiddellijk luisteren, dat is haar goed recht.
Een hond heeft net als een mens gevoel. Tegen hem schreeuwen, zal lichamelijk niet ongezond zijn, maar als het regelmatig voorkomt raakt het beest wel in de stress.