Wat kan de reden zijn dat een gezonde volwassen kat opeens niet meer naar buiten durft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Als een kat ergens heel erg van schrikt buiten, kan het wel gebeuren dat ze (tijdelijk) niet meer naar buiten wil.
3 jaar geleden
Onze kat wil de laatste weken ook niet meer naar buiten. Wil wel dat we de deur open doen, maar ze blijft dan vervolgens op de drempel dralen en gaat uiteindelijk niet de drempel over. Is bij haar elke winter terugkerend gedrag en heeft met het koude en natte weer te maken.ook bij jouw kat hoeft het dus niet perse met angst te maken te hebben, al kan het natuurlijk best dat ze ruzie heeft gehad met bijv een buurhond.waarschijnlijk wil de kat na verloop van tijd wel weer naar buiten.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Buurhond in uw tuin?
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
Ik denk dat eerder de kat bij de buurhond in de tuin. Of allebei op straat.
TurfGraver
3 jaar geleden
Ah juist. Katten aan hun lot overlaten is blijkbaar acceptabel.
nounka
3 jaar geleden
Een van mijn katten heeft nu ook zijn aantal uren buiten erg teruggedraaid. Tot het beter weer zal worden gok ik dat hij niet langer buiten wil dan de echte nachturen. Waar hij normaal gezien maar een uurtje of twee per dag anders binnen kwam.
TurfGraver
3 jaar geleden
@nounka, u geeft wel veel om uw katten... :x
Allereerst: hoe weet je dat de kat gezond is, is dat zeer recent bevestigd door de dierenarts?
Katen zijn ware meesters in het verbergen van pijn en zwakte.
En plotseling veranderd gedrag heeft vaak een medische oorzaak.
Verder kan het zijn dat er een nieuwe kat zich in het leefgebied van jouw kat bevindt en een bedreiging vormt voor jouw kat. Katten moeten, als solitaire jagers, ten koste van alles zien te voorkomen dat ze gewond raken, en zeker een ongecastreerde kater kan een hele buurt terroriseren. Dwing de kat nooit tegen zijn zin buiten te gaan.
Rieneke1