Hoe laat ik mijn kat en hond wennen?

Hallo, over twee weken gaan wij onze nieuwe hond ophalen. Ze is 2 jaar en opgeleid als jachthond en voor wedstrijden dus ze is erg braaf en rustig. Het enige probleem is dat we ook al een kat hebben. De kat kan prima overweg met onze andere hond maar misschien komt dat omdat we de andere hond eerder hadden dan de kat, want tegen honden van vrienden doet de kat wel gemeen. Mijn vraag is dus hoe we de ontmoeting tussen de nieuwen hond en de kat zo goed mogelijk kunnen laten verlopen. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik bedenk me nu dat het nog handig is om te vermelden: de hond zal de kat in elk geval nuet aanvallen want de hond is erg goed opgevoed door professionals en heeft al meerdere jachtwedstrijden gelopen. Onze andere hond is ook een jachthond en komt bij dezelfde trainers vandaan, dus we weten dat ze de honden daar goed africhten. Het gaat mij er meer om dat de kat niet bang is voor de hond. Dus ik zoek naar een manier om te zorgen dat de kat goed aan de gond went. De kat heeft wat veilige plekken in huiz, de hele bovenverdieping en de zitkamer.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
Afhankelijk uiteraard van de nieuwe hond, was de hond al gewend aan katten. Zijn jachtinstinct zal de boventoon voeren, indien hij nog niet met katten samen heeft geleefd. Als jou kat gaat vluchten, dan heb je een probleem. Het is een kwestie van goed managen, en in ieder geval zorgen voor veilige plekken voor de kat.
Rieneke1
3 jaar geleden
Arme kat, ik hou m'n hart vast :(
Ivana
3 jaar geleden
Rieneke, niet bang zijn. Een goed afgerichte jachthond valt niet aan, tenzij hij toestemming van de baas krijgt.
Ivana
3 jaar geleden
Als de kat op de kast mag en de hond blijft rustig, dan is er geen enkel probleem. Blijf zelf ook uitermate kalm. De kat zal de boel bekijken en ontdekken dat er geen gevaar dreigt. Is binnen enkele dagen bekeken.

Antwoorden (1)

Mijn ouders namen een kat terwijl wij al een hond hadden. Wij hebben toen de dieren tegelijk laten eten in dezelfde ruimte wel op veilige afstand (kat stond hoger) maar ze waren wel bewust van elkaars aanwezigheid. Ons is destijds gemeld dat dit een band zou scheppen.

Daarnaast lijkt het mij wenselijk dat wanneer de dieren elkaar treffen in een georganiseerde situatie dat beide dieren zich aan de situatie kunnen onttrekken.