Ik maak mijn hamsterhok 1 keer in de 3 weken schoon, is dit goed?

hallo. ik hb een hamstertje. hij heeft een groot hok. ik maak het hok ongeveer 1 keer in de 3 weken schoon. dit klink erg maar is het niet. mijn hamster is namelijk heel erg schoon. zijn slaaphuisje waar hij slaapt en in poept verschoon ik elke week. ook verschoon ik alle materialen alleen het zaagsel vervang ik elke 3 weken. hij maakt geen rommel, poept niet van zich af niks. is dit zo goed wat ik doe? groetjes

3 jaar geleden
2.4K
SimonV
3 jaar geleden
Dit is te weinig. Doe het één keer per dag.
https://nl.wikihow.com/Een-hamsterkooi-schoonmaken
http://www.hamsterverzorgen.nl/hamsterkooi/hamsterkooi-schoonmaken
https://hamsterkooien.com/blog/een-hamsterkooi-verschonen-8-tips/

Antwoorden (1)

De hamsterkooi verschonen is onlosmakelijk verbonden met het houden van dit gezellige knaagdier. Weliswaar niet het leukste klusje, maar wel een klusje dat je met een paar handige tips zó voor elkaar hebt. Vooral regelmaat is hierbij het sleutelwoord. Een hamsterkooi schoonmaken is iets wat je vaak moet doen, maar als je het goed bijhoudt slechts enkele minuten tijd kost.

Tip 1: De hamsterkooi schoonmaken - dagelijkse klusjes
De hamsterkooi verschonen is een dagelijks terugkerend ritueel. Wat je elke dag moet doen, is het schoonmaken van de voerbak en de drinkfles. Oude etensresten haal je uit de kooi om te voorkomen dat het vochtig wordt en gaat rotten. Het behoeft weinig uitleg dat dit schadelijk is voor je huisdier. Om je hamster zo lang en gezond mogelijk te laten leven, is een goede hygiëne van basaal belang.

Tip 2: Zorg voor een schoon toilet
Vrijwel alle hamsters hebben in hun kooi één vaste plek waar ze hun behoefte doen: de toilethoek oftewel het plashoekje. Je kunt je hamster ook leren om gebruik te maken van een toilethuisje. Hoewel niet elke hamster hier de voorkeur aan geeft, bestaat er wel een methode om het ze aan te leren. Je legt eenvoudigweg wat strooisel uit het plashoekje in het toilet en zo ruikt je hamster zijn eigen urine. Wellicht wordt hij daardoor getriggerd om gebruik te maken van het toilet. Tijdens het schoonmaken van de hamsterkooi reinig je het toilet eenvoudig met water en afwasmiddel.

Tip 3: Neem eenmaal per week de kooi goed onder handen
De grote schoonmaak is iets wat wekelijks dient te gebeuren. Hierbij verwijder je dus ook al het nestmateriaal en het strooisel uit de kooi en reinig je het geheel grondig. Ga je de gehele hamsterkooi verschonen, dan kun je wederom gebruik maken van water en afwasmiddel. Ook azijn en heet water doen prima dienst als reinigingsmiddel. Maar nog beter is het om speciale schoonmaakmiddelen voor hamsterverblijven te gebruiken. Wat je ook gebruikt, houd er in ieder geval rekening mee dat de kooi weer helemaal droog moet zijn voor je deze opnieuw gaat inrichten.
fremar