Is een cloncurry parkiet geschikt als huiskamervogel?

hoi, ik zag op marktplaats een cloncurry parkiet van 14 jaar die zijn partner had verloren. Nu staat hij daar al een paar maanden op en vroeg ik me af of ik hem in mijn kamer zou kunnen houden, ik heb al 2 valkparkieten en 2 pyrrhuras dus voor mij zou het kwa voer en geluid niet veel meer zijn. Ik heb nog de oude kooi van de valkparkieten omdat die nu altijd los in mijn kamer zitten aangezien ze wel heel erg netjes zijn dus extra moeite kwa benodigdheden zijn er niet. Kan ik een cloncurry parkiet in mijn kamer nemen of moet hij toch echt in een volière? kan iemand mij ook vertellen over het karakter want hier kon ik niks over vinden, is hij rustig of een energieke vogel? zachtaardig of toch best wel chagrijnig. Hij mag hier ook een paar uurtjes per dag los, ookal is hij niet tam.
Groetjes Nora
Gaat een conclurry parkiet trouwens wel goed met valkparkieten of pyrrhuras? Ik heb hier thuis een aparte kooi voor de pyrrhuras en een aparte kooi voor als de conclurry parkiet komt en de valkparkieten zitten los dus ze zijn wel apart. Mijn valkparkieten zijn niet schuw naar andere vogels en irriteren ze ook niet dus ik denk dat dat wel goed zou gaan maar hoe zit dat met een conclurry parkiet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Castle
3 jaar geleden
Je kan beter de eigenaar van de vogel contacteren en vragen hoe die vogel is. Persoonlijk vind ik het wel raar dat je een vogel van 14 jaar wegdoet. Ik zou hier ook naar vragen. Of vogels samen kunnen is nooit met 100% garantie te zeggen. Ik heb ook vogels en allemaal hebben ze hun eigen karakter. Ik heb een muisparkiet die niet overweg kan met mijn kakariki maar wel met een valkparkiet. Mijn vorige kakariki (overleden) kon praten en mijn huidige wil niet terwijl beide mannetjes zijn. Het is dus moeilijk om te zeggen.
BenteB
3 jaar geleden
Wat leuk dat de valkparkieten de hele dag los vliegen!

Antwoorden (1)

NEEN, het is eerder een vogel voor een grote volière. Daarbij kunnen ze ook nog vechtlustig zijn. Je kan je ook afvragen waaron een eigenaar zijn vogel na 14 jaar weg wil doen.
Het is belangrijk dat de vogels altijd beschikking hebben over een droog, toch en vorstvrij nachthok. Hier kunnen ze zich terugtrekken om te schuilen tegen de elementen. De volière of “ren” dient minimaal 3 tot 4 meter lang te zijn met een breedte van minimaal 1 meter. De vogels vliegen graag dus lenge is belangrijker dan breedte. Het is belangrijk de vogels per koppel in een ren te houden, zoals gemeld zullen zij hun teritorium verdedigen tegen soortgenoten.