Wanneer weet ik dat mijn kat klaar is dat er ook een kitten in huis komt (na introductie stappen)?

Ik heb sinds een klein weekje een kitten in huis. Mijn andere kat, gisteren 2 jaar geworden vond het allemaal erg spannend. Verstopte zich hoog op de kast en durfde bijna niet te eten. Kitten zat in een aparte ruimte, dus hij hoorde en rook de kitten maar zag hem niet. Hij reageerde ondanks dat wel nieuwsgierig naar de geuren en niet angstig of agressief. De volgende dag even een rooster tussen de deur gezet zodat ze elkaar kort konden zien. Mijn kat keek van een veilige afstand toe terwijl ik de kitten probeerde af te leiden door te spelen. Elke dag gaat het een beetje beter. De tweede dag durfde mijn kat wel weer op de grond te komen en durfde ook weer wat meer te eten. Leek zich ook veilig te voelen als ik naast hem zat. Beetje bij beetje voelt hij zich meer op z’n gemak. Soms blaast hij wel onder de deur door als mijn kitten precies aan de andere kant komt, dus te dichtbij is. Elke dag heb ik korte momenten dat de deur open gaat en ik dan met de kitten speel en mijn kat probeer naar mij toe te komen om te komen spelen. (Nog steeds met een rooster ertussen). Sinds gisteren is het gelukt en durft hij bij mij te komen spelen en geef ik hem een beloning. Hierbij probeerde de kitten wel een keer door het rooster te klimmen, waardoor mijn kat ging blazen. Ik hou de momenten hoogstens een paar minuten zodat het positieve momenten zijn. Ik zie zeker dat het goede stappen zijn maar ik weet dus niet zo goed wanneer ik het rooster weg kan halen en ze dus bij elkaar kunnen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Heel goed dat je een rustige introductie doet ipv het kitten plompverloren in de kamer te zetten.
Wel vind ik dat je erg gehaast te werk gaat. Neem voor iedere stap rustig de tijd, tot beide katjes helemaal ontspannen zijn: dan is het pas tijd weer een stap verder te gaan, en ook dan weer te wachten tot er geen stress meer is.
Ik zou dus nog even rustig aan doen.

Zal even een linkje voor je zoeken waar je wellicht houvast aan hebt, succes!
https://blog.lekkerinjevacht.com/langzame-introductie-stap-1-2-de-voorbereiding-en-veilige-plek/
Toegevoegd op 17 november 2020 22:19: tekst
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Rieneke, bedankt voor je bericht. Ja het is best lastig omdat heel veel sites verschillend advies geven en soms echt het tegenovergestelde van elkaar adviseren. Dat maakt het soms wel lastig wat je nu moet volgen. Zou jouw advies in dit geval wel zijn dat ik verder ga met de korte momenten op een dag elkaar zien en dit positief houden met een spelletje zodat ze leuke dingen associëren (tot beide katten op hun gemak zijn) of moet ik een stap terug zetten? Ik heb het idee dat mijn kitten wel klaar is voor de volgende stap maar wil vooral het tempo van mijn andere kat aanhouden omdat hij er de meeste stress bij heeft gehad en nog steeds niet helemaal op z’n gemak is.
Rieneke1
3 jaar geleden
Zet een stap terug. Te langzaam kan niet, te snel wel. Als je het nu geduldig aanpakt hebben jij en de katten daar voor de rest van jullie leven profijt van.
En houd idd het tempo van je oudere kat aan. Zoals ik al zei: pas verder naar de volgende stap als hij helemaal ontspannen is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je tips! Dan ga ik dat zeker doen.